מוזיאון בר־דוד שבגליל נפתח מחדש לאחר שיקום ממושך בעקבות נזקי המלחמה.
עם פרוץ המלחמה נסגר המוזיאון והפך לשטח צבאי סגור, ומנהלו, האוצר אבי איפרגן, שב למקום תחת אש כדי להציל את היצירות.
הרסיסים שנפלו גרמו נזק למבנה, אך לאחר מאמצי שיקום ממושכים, המוזיאון מתעורר לחיים מחדש.
הפתיחה החגיגית תיערך ביום שבת, 8.11.2025 בשעה 12:00, והכניסה חופשית. בדיוק שנתיים לאחר סגירתו.
המוזיאון יפתח את שעריו עם שלוש תערוכות מרתקות, צבעוניות ומלאות זיכרון, שמזמינות את הקהל להיסחף לעולמות של יצירה, היסטוריה וחוויה אנושית עשירה.
התערוכות יימשכו עד ה-30.2.2026, ומציעות חיבור בין העבר וההווה, בין הזיכרון הקיבוצי לבין העדויות הפיזיות והחומריות של החיים בצפון, לצד מסע רגשי ופואטי דרך אמנות עכשווית.
.
עוד חופשות | בתי מלון | אטרקציות | בילויי משפחה | – ישראלינג פה בשבילכם…
.
נעם אדרי – יום אדום
אוצר: אבי איפרגן
סיפור הקיבוץ בציורים
התערוכה "יום אדום" מציגה כ-40 ציורי שמן רחבי ממדים, המתארים סצנות קיבוציות תוססות המבוססות על זיכרונותיה של נעם אדרי מהקיבוץ בו גדלה בשנות השמונים. דרך שימוש בהומור וגרוטסקה, היא חוקרת את החזון הקיבוצי מול המציאות היומיומית, ויוצרת דיוקן חי, חושני וטעון של קהילה.

זהות פרטית וקולקטיבית
אדרי מציירת קיבוץ שהוא בו זמנית מוכר ורחוק, שיתופי ומתפורר, מציאותי ומיתולוגי. הדמויות בציוריה נעות בין טיפוסיות לאישיות, ונושאות את הזהות האישית לצד תפקידן בקולקטיב. כל פרט ברקמה החברתית של הקיבוץ הוא בלתי ניתן להחלפה, והשילוב הזה מעניק עומק אנושי ומרחבי לציורים.
חוויה חיה וצבעונית
המבנה הפלסטי הגאו-סוציולוגי שבנתה אדרי מאפשר התבוננות ברקמה הקיבוצית דרך מכחול וירטואוזי וסיפורים קוליים נלווים. הצופה מוזמן להלך בין הציורים, להיספג בצבעוניות ובתנועה, ולפגוש בדמויות וחללים שנמחקו מהנוף אך נותרו בזיכרון הקולקטיבי.
יעל תורן – בקצות העצב
אוצר: אבי איפרגן
מרחב של רגש ושבריריות
תערוכת היחיד של יעל תורן מציבה את הצופה במרחב רווי רגש, שבריריות וחומריות עדינה שבין חיים למוות, בין שירה למדע, ובין גוף לזיכרון. התערוכה מביטה בעצב לא כרגש בלבד, אלא כרקמה קיומית ממשית ונפשית.
החומר כזיכרון
החומרים בתערוכה כוללים זכוכית, חמר, עצב, עצם, נייר ואור – כולם שבירים או מתכלים, ומכילים זיכרון גוף. הצבעונים האדומים מהדהדים את המתח שבין יופי לבין כאב, התפרצות חיים לרגעי דעיכה, תוך שדמותה של סילביה פלאת משמשת כצל רוחי מעל התערוכה.

העצם והדימוי
העבודות משלבות מטאפורה ביולוגית וחומר ממשי, מחברים בין גוף פרהיסטורי לעכשווי, וממחישות כיצד רגש וחומר נפגשים.
התערוכה נעה "בקצות" – בקצות העצבים, החיים והחומר – ומציגה זהות אנושית דרך חומר, זיכרון ודימוי.
גבריאלה וילנץ – נוף מוגן
אוצר: אבי איפרגן
מרחב ביטחון ופגיעות
בתערוכה נוף מוגן יוצג מרחב שבו אדריכלות הגנה, פולחן דתי, גוף וזיכרון לאומי נשזרים לכדי מארג טעון של ביטחון ופגיעות.
כל ניסיון להגן הופך למחווה של חשיפה, והחומר והאסתטי יוצרים זירה אתית מרתקת.
מקלט, תפילה וגוף
במרכז החלל ניצב פילבוקס עץ מצופה בטון שהוסב לחדר תפילה לשלוש הדתות, המשמיע תפילות הנשזרות ומופרעות על ידי רעש מסוקים וכלי מלחמה.
מיגונית מלטקס בצבע עור אדם מדמה בטון אך נושאת נשימה אנושית, ומדגישה את הגבול הדק שבין מגן לנפגע.

היסטוריה וצורת הנוף
שני מקבצי ציורים מהדהדים את ההיסטוריה של הנוף הישראלי: הראשון משלב קוביות בטון על ציורי נוף רומנטיים כאירוניה על הזהות הלאומית,
השני ממיר את הצורות הצבאיות ליצירות מינימליסטיות, ומשיב את הצורה הצבאית אל הקאנון המודרניסטי.
פרטים:
מוזיאון בר־דוד נפתח מחדש
- איפה: מוזיאון בר־דוד, קיבוץ ברעם, גליל עליון
- מתי (פתיחה חגיגית): שבת, 8.11.2025, בשעה 12:00
- מתי (סיום התערוכות): 30.2.2026
- מחיר כניסה: חינם
- אוצרים: אבי איפרגן
- אמנים: נעם אדרי, יעל תורן, גבריאלה וילנץ
- שעות פתיחה: א'-ה' 10:00–16:00, שבת 10:00–14:00
- תוכן האירוע: שלוש תערוכות חדשות המציעות מסע בין צבע, זיכרון, גוף והוויה קיבוצית
קישור לאתר: www.bardavid-museum.org.il
