להקת בלט ירושלים במופע "הודיני" בהשראת הקוסם המפורסם בהיסטוריה

הקוסם היהודי הארי הודיני, שהדהים את העולם ביכולותיו להשתחרר מכבלים ושלשלאות, הוא ההשראה להופעת המחול החדשה מבית היוצר של בלט ירושלים

להקת בלט ירושלים ביצירה הודיני. צילום: מאיה אילטוס
להקת בלט ירושלים ביצירה הודיני. צילום: מאיה אילטוס

להקת "בלט ירושלים" יוצאת במופע מחול מרתק ומקורי בשם "הודיני", אודות חייו של הקוסם שהדהים את העולם בכישוריו להשתחרר משלשלאות ברזל. היצירה תוצג בתיאטרון ירושלים בתאריך 4.6.24, ובמרכז סוזן דלל בתל אביב ב-18.6.24.

הבלט היה אמור לעלות בבכורה בדצמבר, ונדחה. כעת עולה המופע, שמשלב מוטיבים של המאבק לחופש ושחרור בזיקה למאבק לשחרור החטופים. היצירה עוסקת בחייו של אמן הבריחות המפורסם בהיסטוריה ומתחברת לתקופה הקשה בישראל.

 

צילום וידאו: אנטולי שנפלד

 

ההשראה לבלט – הודיני

הקוסם המפורסם האמריקאי, האחד והיחיד, הארי הודיני, נולד בשם אריק וייז בבודפשט, הונגריה, בשנת 1874. הודיני נכנס להיסטוריה כאחד הקוסמים הגדולים ביותר, והפגין כישורים מיוחדים ונועזים.

הוא התמחה ביכולת להשתחרר במהירות מכבלי שלשלאות ברזל והתפרסם ביכולתו המדהימה לצאת לחופשי מאזיקים ומקשירות, כמעט ללא שימוש בכלים או בעזרה חיצונית. בזמן ההופעות, הוא הצליח לצמצם את זמן היציאה מאזיקים למשך דקות ספורות בלבד, מה שהפיק הערצה ליכולותיו המדהימות.

כישוריו אלה הפכו אותו לאיש פופולרי ביותר, והוא נחשב כמקור להשראה למאות קוסמים מאז.

 

שלשלאות כמוטיב מרכזי בבלט

סיפורו המיוחד של הקוסם הודיני ודמותו הכובשת באחיזת עיניים, ריתקה את נדיה טימופייבה, המנהלת האומנותית והכוריאוגרפית של הופעת המחול.

ביצירתה החדשה היא נוגעת בהשפעת ילדותו של הודיני, על אישיותו הצבעונית והשאפתנית ועל הצלחתו הפנומנלית.
לקשריו ההדוקים של הודיני עם משפחתו היה מקום חשוב בחייו ובקריירה שלו. לאחר מות אביו הבטיח הודיני הצעיר לאימו שהוא ידאג לה כל חייה. ואכן גם לאחר נישואיו הוא המשיך לשלוח לה מחצית מהכנסתו.
טימופייבה, שיוצרת מופעי בלט מקוריים ללהקת בלט ירושלים  משתמשת בשלשלאות כמוטיב מרכזי בבלט. הודיני, שהצליח להשתחרר ממנעולים, אזיקים ורצועות שונים ומשונים, נותר כבול מבחינה נפשית לעברו ולמשפחתו, ולמעשה מעולם לא השתחרר מהם.

 

יצירה בהשראת הקוסם הודיני והשלשלאות, מאת להקת בלט ירושלים. צילום: ליאוניד חרומצנקו
יצירה בהשראת הקוסם הודיני והשלשלאות, מאת להקת בלט ירושלים. צילום: ליאוניד חרומצנקו

על להקת בלט ירושלים

להקת בלט ירושלים מעלה מופעי בלט מקוריים ועכשוויים. "המטרה שלנו היא לרגש את הקהל, לעורר מחשבה, להצחיק ולהשפיע", אומרת טימופייבה.

הלהקה הפיקה עיבודים ליצירות קלאסיות (שייקספיר, דנטה, לופה דה וגה, ביירון), וגם מופעי ילדים על-פי אגדות הנס כריסטיאן אנדרסן.
ב־2008 נוסדה הלהקה על ידי המנכ״לית מרינה נאמן ונדיה טימופייבה – המנהלת האומנותית. מאז מיצבה את עצמה כגוף בולט בפסיפס התרבותי של ירושלים גוף צעיר ואיכותי בתחום הבלט. היא מתבססת על רקדנים בוגרי ביה״ס לבלט ירושלים ע״ש נינה טימופייבה.

ב-16 שנות קיומה העלתה להקת בלט ירושלים 22 מופעים בתכניות מגוונות ועשירות. מופעי הלהקה הועלו בפסטיבלים שונים, ורקדניה זכו בתחרויות ארציות וביןלאומיות.

 

נדיה טימופייבה

המנהלת האומנותית של להקת בלט ירושלים ושל בית הספר לבלט שלצידו, היא נדיה טימופייבה. בוגרת האקדמיה לבלט של הבולשוי במוסקבה, הוזמנה בתום לימודיה להצטרף כסולנית ראשית לתיאטרון הקרמלין, שם החלה את דרכה בתפקיד ליידי מקבת.

בשנת 1991 עלתה לישראל, ושנה לאחר מכן כבר זכתה בפרס הראשון בתחרות מיה ארבטובה לבלט. בשנת 2004 ייסדה בשיתוף עם אמה- נינה טימופייה את בית הספר לבלט ירושלים. בהמשך, עם פרישתה של נינה טימופייבה, קיבלה על עצמה את הניהול האומנותי של בית הספר לצד ההוראה.

בהמשך ייסדה בשיתוף עם המנכ"לית מרינה נאמן את להקת בלט ירושלים, בה רקדה כפרימה בלרינה עד שנת 2012.

טימופייבה זכתה בפרס שרת העלייה והקליטה ע"ש יורי שטרן, על הצטיינות והישגים בתחום התרבות שיש בהם תרומה מיוחדת לחברה ולתרבות הישראלית.

 

פרטים:

הודיני – להקת בלט ירושלים

תיאטרון ירושלים אולם רבקה קראון – יום שלישי 4.6.24 בשעה 20:30.
מחיר: 99-129 ₪.

כרטיסים: באתר תיאטרון ירושלים

מרכז סוזן דלל – יום שלישי 18.6.24 בשעה 20:30 .
מחיר: 119-159 ₪.

כרטיסים: באתר מרכז סוזן דלל

 

 

 

שיתוף

אולי תתעניינו גם ב...

תפריט נגישות