קונצרט מיוחד ביד ושם: המלחינים היהודים בטרזין בראי הקלאסיקה

לקראת יום הזיכרון הבינלאומי לקורבנות השואה 2024, יד ושם ועמותת העולם המרהיב של מוסיקה יהודית יוצאים בהפקה מיוחדת עם רביעיית טוסקניני – נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית

קונצרט מיוחד ביד ושם לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. צילום: pixabay.com
קונצרט מיוחד ביד ושם לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לשואה. צילום: pixabay.com

יום הזיכרון הבינלאומי לשואה נקבע על ידי העצרת הכללית של האו"ם לתאריך 27 בינואר. זה התאריך שבו שוחרר מידי הנאצים מחנה ההשמדה אושוויץ, בשנת 1945. לקראת יום חשוב זה, שמצוין ברחבי העולם, יזמו יד ושם ועמותת העולם המרהיב של מוסיקה יהודית, קונצרט מיוחד ומרגש שיתקיים ביד ושם.

זהו אחד הקונצרטים בסדרה "אל תוך האור". מווינה ופראג לטרזין: המלחינים היהודים בטרזין בראי הקלאסיקה.

בעשורים האחרונים מתגלות יצירות של מלחינים יהודים, שפעלו בתקופת השלטון הנאצי ולפניה ברחבי אירופה. פרויקט "אל תוך האור" דואג להוציא את המוסיקה האבודה מהארכיונים הרבים מסביב לעולם, ולהביאה אל הבמה בביצוע לייב.

בקונצרט הקרוב, שייערך לקראת יום הזיכרון הבין-לאומי לקורבנות השואה ביד ושם, רביעיית טוסקניני תציג רביעיות מיתרים של שלושה מלחינים יהודים צ'כים בקונטקסט רחב יותר, היסטורי תרבותי ומוסיקלי.

 

רביעיית טוסקניני. צילום: מיכאל פביה
רביעיית טוסקניני. צילום: מיכאל פביה

 

רביעיית טוסקניני

את הקונצרט תנגן רביעיית טוסקניני – נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית Toscanini String Quartet.

הנגנים:
ז'ניה פיקובסקי – כינור  Yevgenia Pikovsky
אסף מעוז- כינור Asaf Maoz
דימה רטוש – ויולה Dmitry Ratush
פליקס נמירובסקי – צ'לו Felix Nemirovsky

חבריה של רביעיית טוסקניני הם כולם נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית. היא נוסדה על מנת להמשיך מסורת רביעיות מיתרים שהייתה חלק בלתי נפרד מן הפעילות האמנותית של התזמורת. הרביעייה הופיעה בפסטיבלים וניגנה בקונצרטים מכובדים ברחבי העולם.

בשנה הנוכחית מופיעה רביעיית טוסקניני במרכז עדן תמיר למוסיקה בירושלים כ״אנסמבל הבית״.

 

תאריך הקונצרט

יום רביעי, י"ד בשבט תשפ"ד, 24 בינואר 2024
באולם ע"ש אדמונד י. ספרא, יד ושם

הנחיה: המוזיקאי אסף מעוז, התזמורת הפילהרמונית הישראלית.

 

תוכנית הקונצרט

יצירות לרביעיית מיתרים של ויקטור אולמן, גדעון קליין וארווין שולהוף
בצד פרקים מתוך רביעיית הדיסוננטים מאת מוצרט ויצירה לרביעיית מיתרים מאת ינאצ'ק

17:30 התכנסות וכיבוד קל
18:00 דברי ברכה – מר צביקה פייראיזן, מנכ"ל יד ושם
דברי ברכה – מר יעקב פישר, יו"ר עמותת העולם המרהיב של מוסיקה יהודית
18:10 הקונצרט

קיום הקונצרט נתון לשיקול יד ושם ויתקיים בהתאם למצב הביטחוני ולהוראות פיקוד העורף.

רביעיית טוסקניני, נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בקונצרט ביד ודם. צילום: יואל לוי
רביעיית טוסקניני, נגני התזמורת הפילהרמונית הישראלית, בקונצרט ביד ודם. צילום: יואל לוי

פרטים נוספים

ההשתתפות חופשית בהרשמה מראש.

מספר המקומות מוגבל.

הסעה מהר הרצל לקונצרט החל משעה 16:30 ובחזרה בתום האירוע.

ללמוד על רוח האדם בתקופת השואה

"אנו שמחים לארח את הקונצרט של רביעיית טוסקניני כאן ביד ושם, ולהציג את יצירותיהם של המלחינים היהודיים שפעלו בתקופת השואה", אומר צביקה פייראיזן, מנכ"ל יד ושם, "הנצחה באמצעות מוזיקה נותנת לנו דרך נוספת לספר את סיפור חייהם של המלחינים. הצבת יצירותיהם בקדמת הבמה, לצד יצירותיהם של מלחינים קלאסיים, מאפשרת לנו ללמוד על השראה, על התנגדות ועל רוח האדם בתקופת השואה".

להציג את המלחינים היהודיים

"הרעיון של הפרויקט ושל התוכנית לקונצרט זה הוא להציג את המלחינים היהודיים על רקע יצירות מהן הושפעו, כדי לא לצמצם אותם ואת היצירה שלהם ל"מוסיקת שואה", אומר ניר כהן שליט, המנהל המוזיקלי של "אל תוך האור". "במרכז התוכנית נמצאת רביעיית הדיסוננסים – יצירת המופת של מוצרט, שהיא אחת מאבני היסוד של ז'אנר רביעיות המיתרים. בין ארבעת פרקיה שזורות יצירות מאת מלחינים נוספים להרכב זה, שכולם שואבים ממנה השראה בצורה זו או אחרת. הדגש בקונצרט זה הוא על הדיאלוג בין המלחינים היהודיים לבין המלחינים הקלאסיים".

פרויקט "אל תוך האור"

הקונצרטים של פרויקט "אל תוך האור" אינם מכוונים דווקא לציין את מותם הטרגי או סבלם של המלחינים תחת השלטון הנאצי. המטרה היא בעיקר לחגוג את המוסיקה האיכותית שהם כתבו, ולהביא אותה לבמה – אל תוך האור.
השלטון הנאצי והשואה של העם היהודי הובילו לקטיעה אכזרית של הקריירה המוסיקלית ואף של חייהם של מלחינים ומוסיקאים יהודים, שחיו באירופה הכבושה. הם נאסרו ונרצחו או הוגלו. יצירותיהם נחשבו כ"משחיתות מוסרית" ואסורות לביצוע. אולם למרות הניסיון הנאצי להשמיד את היצירות, רבות מהן שרדו בכתובים ונמצאו בידי קרובים או בארכיונים.

יעקב פישר, יזם "אל תוך האור" ויו"ר עמותת "העולם המרהיב של מוסיקה יהודית", נעזר לצורך בחירת היצירות בצוות הניהול המוסיקלי של הפרויקט,  ניר כהן-שליט ומיכאל וולפה. בנוסף גייס קבוצת יועצים בינלאומיים, כולם  מומחים בנושא המוסיקה האבודה, מארה"ב, קנדה, אוסטרליה, ארצות אירופה שונות, בריטניה וכמובן ישראל.

לדברי יעקב פישר: "גם המוסיקה האבודה שהתגלתה מחדש היא למעשה שורדת שואה וחוגגים את חזרתה לבמה. את המלחינים אי אפשר כמובן להחזיר לחיים אבל את המוסיקה שלהם בהחלט כן. הציבור מוזמן לגלות את ולהנות מהאיכות של מוסיקה זו".

 

 

 

שיתוף

אולי תתעניינו גם ב...

תפריט נגישות