האופרה הישראלית, בשיתוף פעולה עם האופרה הממלכתית של וינה, תעלה את "אותלו" מאת ג'וזפה ורדי, על-פי מחזה של ויליאם שייקספיר. ההפקה, בבימויו של אדריאן נובל, זכתה להצלחה רבה בווינה ומגיעה לראשונה לישראל.
דן אטינגר, מנהלה המוסיקלי של האופרה הישראלית, ינצח על ההפקה. ההופעות יתקיימו בין ה-31 בינואר ל-13 בפברואר 2025.
עונת 2025 נפתחת באופרה הישראלית עם אותלו של ורדי
האופרה הישראלית בשיתוף האופרה הממלכתית של וינה תציג בין ה-31 בינואר ל-13 בפברואר 2025 את "אותלו" מאת ג'וזפה ורדי, המבוססת על מחזה של ויליאם שייקספיר.
ההפקה, שבוימה על ידי הבמאי האנגלי הנודע אדריאן נובל, זכתה להצלחה רבה בווינה ומגיעה כעת לראשונה לישראל.
ההופעות יתקיימו בבית האופרה ע"ש שלמה להט צ'יץ', תל-אביב יפו.
ההפקה שך אותלו עולה מעל בימת האופרה הישראלית
ההפקה הייחודית הזו של "אותלו" היא הפקה ראשונה שתועלה בישראל על ידי אדריאן נובל, אחד מגדולי במאי שייקספיר בעולם, שכיהן כמנהל האמנותי של הרויאל שייקספיר קומפני.
נובל, עם ניסיונו העשיר בתיאטרון שייקספירי והבנתו המוזיקלית העמוקה, מביא פרשנות חדשנית ליצירה, שמפנה את תשומת הלב לנושאים עכשוויים כמו קולוניאליזם, גזענות ודעות קדומות.
דן אטינגר ינצח על האופרה אותלו
בניצוחו של דן אטינגר, מנהלה המוזיקלי של האופרה הישראלית, ההפקה מציעה חוויה דרמטית ומוזיקלית מרהיבה. נובל מבצע התאמה עלילתית, המעבירה את האירועים מהמאה ה-15 אל ראשית המאה ה-20, ומביאה את הסוגיות החברתיות והפוליטיות לאור חדש.
חופשה במלונות בגליל המערבי
המשתתפים ביצירת המופת:
ההפקה בהשתתפות:
- תזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון
- מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתי ברקוביץ'
- מקהלת הילדים מיתר – רחובות בניצוחה של מיכל אוקון.
הפקת ענק של האופרה אותלו בהשתתפות של סולנים מובילים
שורה של סולנים מובילים מהארץ ומהעולם ישתתפו בהפקת ענק זו, ובהם: זמרי הטנור כריסטיאן בנדיקט ורוי קורנליוס סמית (אותלו)
זמרי הבריטון יונוץ פאסקו וסימון פיאצולה (יאגו), יוליה מריה דן ואלה וסילביצקי (דזדמונה), זמרי הטנור אלכסיי דולגוב,
ווסיל סולודקי (קסיו), וסיל סולודקי ועדי עזרא (רודריגו), ולדימיר סזדובסקי ויואב איילון (לודביקו), רונה שרירא וירדן קיפרמן (אמיליה), ויאיר פולישוק (מונטאנו).
על כתיבת היצירה
האופרה "אותלו", אחת מיצירות המופת של ג'וזפה ורדי, נכתבה על בסיס המחזה המפורסם של ויליאם שייקספיר, אך היא מתפרשת כיצירה מוזיקלית שמעלה נושאים חברתיים חשובים. ורדי, שכתב את האופרה בשנת 1887, העמיד במרכז את סיפורו של הגנרל המורי אותלו, שהוא בן גזע שונה מזה של יתר הדמויות, ובכך הוא מתמודד עם האפליה והגזענות כלפיו. הדימוי של אותלו, כ"זר" וכ"מהגר" בחברה האיטלקית, משקף נושאים של גזענות ודעות קדומות.
יחסים מורכבים – קנאה תסכול שנא ואלימות
העלילה סובבת סביב יחסיו המורכבים של אותלו עם אשתו דסדמונה, ובגידה שמאיימת על תדמיתו ועל מעמדו. האופרה עוסקת גם במאבק הפנימי של אותלו, שנפגע מהשמצותיו של יאגו, שמנצל את הנטייה של החברה להסתכל על אותלו דרך עדשת הגזע וההבדל התרבותי. דמותו של יאגו, הסמל השנוא של הקנאה והסטריאוטיפים, מסמלת את הדעות הקדומות שמובילות לתסכול, שנאה ואלימות.
קולוניאליזם באופרה אותלו? עולם לבן?
הקולוניאליזם גם נמצא ברקע האופרה, שכן אותלו הוא דמות ממוצא מורי, מזרחי, ששואף להוכיח את עצמו בתרבות האירופאית השלטת. דימויו כ"נחות" במאבקו הפנימי עם האידיאלים של ההשתלבות בעולם הלבן משקף את הקולוניאליזם של התקופה. הסיפור מציג את הקונפליקט הפנימי של אותלו כמאבק בין זהותו האישית לבין הלחצים החברתיים שסביבותיו מטילות עליו.
חידוד נושא הגזענות עם אמירה חזקה באופרה הישראלית – אותלו
האופרה "אותלו" אינה רק סיפור על בגידה ומאבק פנימי, אלא גם יצירה המעלה בעיות חברתיות בוערות. ורדי, באמצעות המוזיקה והדרמה, מחדד את הנושא של גזענות, קולוניאליזם ודעות קדומות, תוך כדי הצגת דמותו של אותלו כקורבן של חברה שמקבלת אותו רק בתנאים מסוימים.
תרצו לקרוא עוד:
יצירת המופת אותלו – שתי אריות מרשימות:
"Credo in un Dio crudel" – יאגו
האריה "Credo in un Dio crudel" של יאגו מתבצעת במערכה השנייה של האופרה "אותלו" ומציגה את דמותו של יאגו בצורה מקסימלית. בקטע זה, יאגו חושף את אמונתו האכזרית בנוגע לאלוהים ולכוחות עליונים. הוא טוען שדמותו של אלוהים אינה רחמנית, אלא אכזרית ומלאה בזוועות. זו לא רק האריה של דמות רעה, אלא גם רגע שממחיש את יחסו של יאגו לעולם ולחיים – הוא מאמין בעולם של כאוס, שבו אין צדק ואנשים מתמודדים כל הזמן עם מאבקי כוח. האריה, שבוצעה בקול דרמטי ונפלא, ממחישה את השנאה והמרירות של יאגו, שמוותר על כל ערך מוסרי ומחפש ניכור ושבירת אחרים. המילים "Credo in un Dio crudel" משדרות את עולמו הפנימי של יאגו, שבו אין מקום לרחמים, והוא מצפה לכאוס שיביא אותו לשליטה על אחרים.
"Ave Maria" – דזדמונה
האריה "Ave Maria" ששרה דזדמונה במערכה הרביעית של האופרה "אותלו" מייצגת את התמימות והחסד של דמותה. דזדמונה, שנמצאת תחת איום של בעלה, אותלו, ובסכנה חיים, פונה בתפילה לשמיים בבקשה לרחמים ולשלום. האריה כוללת את מילות התפילה הקלאסיות "Ave Maria", שהיא הקריאה למריה הקדושה, והיא מבוצעת בקול מלודי ורך, שמאופיין ברגשות עזים של פחד ותחושת ייאוש. דזדמונה שרה את האריה כשהיא מייחלת לסיוע אלוהי, במטרה למצוא שלום נפשי וגשמי מול האלימות המתרקמת סביבה. בשונה מהאדם האכזר של יאגו, דזדמונה מייצגת את התמימות והטהרה, והיא מקווה שתחול שינוי, אפילו במציאות הקשה ביותר.
משתתפים באופרה הישראלית
- מנצח דן אטינגר 31.1-10.2
רתם ניר 13.2
- במאי אדריאן נובל
- במאי מחדש ניב הופמן
- מעצב תפאורה ותלבושות דיק בירד
- מעצב תאורה ז'אן קלמן
- מחדשת תאורה עדי שימרוני
- מעצב קרבות במה ברק גונן
סולנים:
- אותלו כריסטיאן בנדיקט
- רוי קורנליוס סמית
- יאגו יונוץ פאסקו
- סימון פיאצולה
- דזדמונה יוליה מריה דן
- אלה וסילביצקי
- קסיו אלכסיי דולגוב
- וסיל סולודקי
- רודריגו וסיל סולודקי
- עדי עזרא
- אמיליה רונה שרירא
- ירדן קיפרמן
- לודביקו ולדימיר סזדובסקי
- יואב איילון
- מונטאנו פניני לאון גרובנר
- יאיר פולישוק
- כרוז יואב איילון
- קיריל אודניצוב
בהשתתפות:
- מקהלת האופרה הישראלית
- מנצח המקהלה: איתי ברקוביץ'
- מקהלת מיתר – רחובות | מנצחת: מיכל אוקון
- תזמורת האופרה: התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון
- ליברית: אריגו בויטו על פי המחזה של שקספיר
השירה באיטלקית
תאריכי מופעים:
- יום שישי|31/01/2025|שעה 13:00
- יום ראשון|02/02/2025|שעה 19:30|בכורה
- יום שני|03/02/2025|שעה 18:00
- יום שלישי|04/02/2025|שעה 20:00
- יום רביעי|05/02/2025|שעה 20:00
- יום שישי|07/02/2025|שעה 13:00
- יום שבת|08/02/2025|שעה 20:00
- יום ראשון|09/02/2025|שעה 18:00
- יום שני|10/02/2025|שעה 20:00
- יום חמישי|13/02/2025|שעה 20:00
הרצאות וטוקבקים:
האופרה הישראלית מציעה חוויות נוספות לפני ואחרי ההופעה, כולל הרצאות מקדימות על האופרה והשפעותיה, כמו גם מפגשי "אופרה טוקבק" עם האמנים.
הרצאה מקדימה מתקיימת שעה לפני תחילת ההופעה, ואופרה טוקבק נערך לאחר המופע, במהלכו הצופים יכולים לשוחח עם הסולנים ולשאול שאלות.
הרצאה מקדימה – מתי: שעה לפני כל תחילת מופע.
טוקבקים: 4,5,9,10,13 בפברואר – מיד בתום המופע
פרטים:
- כתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית
- תרגום: ישראל אובל
- הפקה בשיתוף האופרה הממלכתית של וינה
אורך הקונצרט: משך המופע: כשלוש שעות כולל הפסקה
להזמנת כרטיסים: 03-6927777
באתר: אתר האופרה – הזמנת כרטיסים
מחירי כרטיסים: 205 – 467 ש"ח
איפה: המופעים מתקיימים בבית האופרה ע"ש שלמה להט (צ'יץ')
כתובת: שד' שאול המלך 19, תל-אביב
אטרקציות נוספות בתל אביב: אטרקצית בתל אביב – ישראלינג
המבנה של האופרה אותלו באופרה הישראלית
האופרה 'אותלו' מאת ג'וזפה ורדי מבוססת על המחזה של ויליאם שייקספיר וכוללת חמישה פרקים (מערכות). כל מערכת מחולקת לאריות, דואטים, קטעי מקהלה ואינטראקציות דרמטיות בין הדמויות.
המבנה הכללי של האופרה משתלב עם התפתחות העלילה וכולל את האלמנטים המוזיקליים והדרמטיים השונים, הבאים לידי ביטוי בקונפליקטים, רגשות ותפניות בעלילה. להלן סקירה של המבנה הכללי:
- מערכה ראשונה: האופרה נפתחת עם הצגת הדמויות המרכזיות, כולל אותלו ודסדמונה. מערכת זו מכילה את תחילת הסיפור ואת הצגת מאבקי הכוח בין הדמויות השונות, כמו גם את הקנאה של יאגו. המקהלה מצטרפת לביצועי הדמויות הראשיות, ומדגישה את המתחים.
- מערכה שנייה: מערכת זו מתמקדת במערכת היחסים המתפתחת בין הדמויות, כולל יותר דרמה בין אותלו ודסדמונה. יאגו מנצל את חולשותיהם ומפיץ את שנאתו והחשדות שלו כלפי אותלו. כאן ישנם מספר דואטים וקטעים שמדגישים את הקונפליקטים הפנימיים של הדמויות.
- מערכה שלישית: המתח עולה, והקנאה מתחילה להתפשט. במערכת זו, הדמויות נמצאות בשיא המתחים, וההפניות המוזיקליות מעמיקות את תחושת הדרמה. יאגו מצליח לשטות באותלו ולהכניס אותו למצבים של קונפליקט נפשי.
- מערכה רביעית: המערכת נוגעת בשיא הטרגדיה. את ההתדרדרות הנפשית של אותלו ניתן לשמוע בקטעים המוזיקליים, שמלווים את הקרב הפנימי של הדמות. הדרמה פורצת לשיאים חדשים, ומובילה לתוצאה טראגית.
- מערכה חמישית: זו המערכת האחרונה בה האופרה מסתיימת בטרגדיה, כאשר כל דמויות המרכז מתמודדות עם התוצאות הקטלניות של הקנאה וההטעיה. השיאים המוזיקליים כאן עולים עם השפעתן של התמות המרכזיות, כמו בגידה ומוות.
המבנה הכללי של האופרה משלב בין דרמה מוזיקלית עוצמתית למתח רגיש בין הדמויות, ומוביל את הסיפור לקראת סיום טרגי ומרשים.