חיפוש

מוזיאון אגם: 17 אמנים מציגים בתערוכת הִתְהַוּוּת

שיתוף פעולה אמנותי-קהילתי בין מוזיאון אגם לארגון אור שלום, המלווה ילדים וצעירים בסיכון הוביל לתערוכת "התהוות" המוצגת במוזיאון. 5.9.24 – 5.2.25

נירית טקלה, The Promise of Support, 2024. מוזיאון אגם - תערוכת התהוות.. צילום אדיבות נירית טקלה
נירית טקלה, The Promise of Support, 2024. מוזיאון אגם - תערוכת התהוות.. צילום אדיבות נירית טקלה

התערוכה "התהוות" נוצרה בשיתוף פעולה אמנותי-קהילתי בין מוזיאון אגם וארגון אור שלום, התומך בילדים וצעירים בסיכון שהועברו למסגרות חוץ ביתיות. 17 אמניות ואמנים מהשדה היצירתי המקומי קיימו מפגשים עם צוותי ובוגרי אור שלום ויצרו עבודות ציור, פיסול, צילום ווידאו בהשראתם, המוצגות במוזיאון אגם. העבודות עוסקות בתהליכי התהוות, הן של משפחות חדשות ועתיד טוב יותר, והן בנוגע למיתולוגיה, נרטיבים מסורתיים וייצוגים של משפחה. תערוכה המצטרפת לעוד מופעי תרבות בתל אביב והמרכז

המציאות חברתית מקומית  – מוזיאון אגם בתערוכת התהוות

התערוכה משקפת מציאות חברתית מקומית באמצעות אמנות ישראלית עכשווית, ומעלה שאלות על בית, משפחה, הגנה וביטחון, שהפכו לרלוונטיות במיוחד בשנה החולפת של משבר אישי ולאומי.
היא מציגה מגוון קולות שנוגעים בתפקיד האומנה והשפעתה על הפרט והחברה, תוך כדי התכתבות עם עבודותיו של יעקב אגם שממשיכות להתהוות ולהשתנות.

שיתוף פעולה של המוזיאון עם אירגון אור שלום

אור שלום הוא ארגון ללא מטרות רווח המעניק טיפול לילדים ונוער בסיכון שהוצאו מחזקת הוריהם על ידי רשויות הרווחה בעקבות חוסר מוגנות קיצונית וקשיים בתפקוד ההורי.
מטרת הארגון היא לספק לילדים אלו הגנה מידית, בית חם, תמיכה רגשית ומשפחה עוטפת, במטרה להעניק להם את כל מה שנדרש להתפתחות תקינה ולסיכוי טוב יותר להווה ולעתיד.



האמנים המציגים בתערוכת התהוות – מוזיאון אגם 2024:

  • יעקב אגם• לינדה אדמס • אריק בוקובזה • סופי ברזון מקאי • דונה ג'ונסון • אורלי הומל•
  • מיכל ממיט-וורקה • נירית טקלה• דנה יואלי• תמר לב-און • כרם נאטור • יעל סרלין • עינת עריף-גלנטי •
  • אנה פרומצ'נקו • יערה קליין ימין • מרב קמל וחליל בלבין • אלה רייניץ דונייסקי • אמיר תומשוב •
  • אוצרת: מיטל מנור

על העבודות בתערוכה "התהוות" – מוזיאון אגם

קמע, 2024

סופי ברזון מקאי

סופי ברזון מקאי, קמע, 2024 - מוזיאון אגם - תערוכת התהוות. צילום: דניאל חנוך
סופי ברזון מקאי, קמע- קולאז' דיגיטלי, הדפסת דיו פיגמנטי, קטיפה. 2024 – מוזיאון אגם – תערוכת התהוות. צילום: דניאל חנוך

על מה נשענים כשהעולם מסביב נכשל? סופי ברזון מקאי, אמנית והאוצרת של גלריה בארי בקיבוץ בארי, ומי שניצלה עם משפחתה מהטבח שהתרחש בקיבוץ ב-7 באוקטובר
יצרה בהשראת אור שלום קמע לשמירה אשר מורכב מסמלים של הגנה ומזל טוב. הגריפין – יצור שחציו עיט וחציו אריה, שומר האוצרות המיתולוגי, מגויס כאן לשמירה על אוצרות הלב שנרמזים בדימוי הצדפה,  צדפה שעוטפת כאב והופכת לפנינה.

תפילה שקטה,  1991 – קשת קסומה,  1985 – מוזיאון אגם

יעקב אגם

עבודותיו של אגם מתאפיינות בתנועה וברב-ממדיות. הן דינמיות ומשתנות בהתאם לתנועת הצופה ולזווית הראייה שלו.
הן יוצרות במתבונן תחושה של מעורבות, של התפתחות ושל שינוי שאינם חדלים – רוח אופטימית של ההתהוות מתמשכת, בדומה לטבעם המשתנה של החיים ושל האדם.

ירח, 2024

כרם נאטור

כרם נאטור, ירח- רישום דיגיטלי. 2024. צילום: באדיבות כרם נאטור
כרם נאטור, ירח- רישום דיגיטלי. 2024. צילום: באדיבות כרם נאטור

"ירח" הוא רישום דיגיטלי שמציג את סלנה, אלת הירח היוונית, מוקפת ביצורי לילה המסמלים הגנה, כוח ומשפחה. מעל ראשה של סלנה מצויים סמלים שמתייחסים אל המחזור הנצחי של לידה, חיים ולידה מחדש, וכן אל הכוח והאינטואיציה הנשית האלוהית. היצירה מציגה את הכוח הטרנספורמטיבי של סביבה המאפשרת לילדי אומנה חוסן וצמיחה.

המייללים, 2024 – תערוכת התהוות

תמר לב און

תמר לב און היא אמנית רב תחומית. עבודותיה נעות סביב נרטיבים מומצאים, היסטוריות ובדיות, ויוצרת בציור ובמדיה דיגיטלית.
בעבודתה הנוכחית יצרה לב-און בהשראת אור שלום דגל המדמה דגל של בתי מלוכה או סמלי אבירות באירופה. על הדגל מופיעות שתי דמויות:
דמות של תינוק ודמות של גור זאבים. לב-און מתכתבת עם הפסל הידוע של רמוס ורומולוס, אחים תאומים מהמיתולוגיה היוונית, שמיוחס להם ייסוד רומא. על פי הסיפור המיתולוגי, התאומים ננטשו על ידי אמם וגודלו על ידי זאבה שמצאה אותם.
השילוב בין גור זאב לאדם בא לייצג בעיני האמנית את החיבור שנוצר כאשר ילד מגיע אל משפחת אומנה.

תמר לב-און, ללא כותרת מוגלי 2024. צילום באדיבות תמר לב-און
תמר לב-און, ללא כותרת מוגלי 2024. צילום באדיבות תמר לב-און

לשון הפר, 2013

עינת עריף-גלנטי

עינת עריף-גלנטי, אמנית רב תחומית שעוסקת ביחסים שבין זמן, אדם, טבע וסביבה, וכן בביטויים החזותיים שלהם כפי שמשתקפים בחפצי יומיום ובסצנות של טבע דומם.
עבודה לשון הפר מתואר כד ובו פרחים של "לשון הפר", צמח בר מקומי שהאמנית מכירה היטב עוד מימי ילדותה בירושלים.
הזרעים של הצמח מתאפיינים בעמידות חזקה אשר יודעת לשרוד אסונות (למשל שריפה), אלגוריה מן הטבע לכוחה של נפש האדם ורוחו.

האומנת והילד, 2024

אליהו אריק בוקובזה

אריק בוקובזה, האומנת והילד, 2024. אקריליק על בד. צילום: באדיבות אריק בוקובזה
אריק בוקובזה, האומנת והילד, 2024. אקריליק על בד. צילום: באדיבות אריק בוקובזה

אליהו אריק בוקובזה משלב בציוריו דימויים מן התרבות החזותית הישראלית, שמץ של הומור, וכל זאת בשפת ציור נאיבית, מתיילדת ובעלת צבעוניות עזה.
בעבודה זו הוא בחר להתכתב עם נושא מכונן בתולדות האמנות, האם והילד. אך מבצע החלפה של דמות האם בדמותה של אומנת.
הנושא לא רק מתייחס למעשה האומנה אלא למעשה נזכר בזיכרונות ילדותו הפרטית של האמן בפריז.

Exit, 2024

אנה פרומצ'נקו

אנה פרומצ'נקו היא אמנית רב תחומית העוסקת בציור, פיסול ווידאו. בשנים האחרונות, עבודותיה מתייחסות לאמצעי הגנה ותחושת הביטחון שאלו מעניקים לנו.
כיסא מפלט בצבעי כחול-לבן, המיועד לסייע בנחיתה בטוחה בחיים האמיתיים של בוגרים, נוצר בהשראת ילדי האומנה שזקוקים למיטב העזרה כדי לצאת לעולם בגיל 18,
אך בפועל נשארים תלויים בין שמים לארץ, כשהמדינה מצפה מהם להמשיך לבדם, בתקופה קריטית ביותר.

הילד.ה הו.יא אני, הו.יא את, 2024

לינדה אדמס

לינדה אדמס, הילד.ה הו.יא אני, הו.יא את.ה 2024. מוזיאון אגם. צילום: לנה גומון
לינדה אדמס, הילד.ה הו.יא אני, הו.יא את.ה 2024. מוזיאון אגם. צילום: לנה גומון

לינדה אדמס מתכתבת עם הציור המפורסם של לס מנינס. היא מציבה את עצמה בתפקיד הצייר בדיוקן עצמי, ואת הדמויות המופיעות בציור המקורי כדמויות ילדי האומנה במעון שבו ביקרה והשפיע עליה עמוקות.
בעבודתה היא מביאה לידי ביטוי את הדאגה והאהבה שמקבל ומקבלת כל ילד אומנה.

מקלט 1, 2024

אמיר תומשוב

אמיר תומשוב, מקלט 1, 2024. התהוות. צילום: באדיבות אמיר תומשוב
אמיר תומשוב, מקלט 1, 2024. התהוות. צילום: באדיבות אמיר תומשוב

הרישומים של אמיר תומשוב עוסק במושג "בית". העבודות מעלות את שאלת ההגדרה של בית; האם הוא רק מבנה? האם הוא מחסה בבחינת "ביתו של אדם – מבצרו"?
או  האם הוא מקום מנטלי ולא פיזי שמאפשר לנו להימלט אליו כשעולה הצורך? לפי תומשוב, גם כשיסודות הבית הרוסים,
הבית נשאר בנפש האדם ללא מסמן פיזי. זהו סינדרום שעולה ברקע סיפורם של אלו שנותקו מבתיהם או שבתיהם נהרסו, אך גם על רקע הבתים מהם מגיעים ילדי אומנה שביתם אינו מתפקד כ"בית".

The Promise of Support, 2024

נירית טקלה

נירית טקלה, The Promise of Support, 2024. מוזיאון אגם - תערוכת התהוות.. צילום אדיבות נירית טקלה
נירית טקלה, The Promise of Support, 2024. מוזיאון אגם – תערוכת התהוות.. צילום אדיבות נירית טקלה

נירית טקלה היא אמנית ישראלית ילידת אתיופיה. היא מרבה לתאר בעבודותיה את סביבתה הקרובה ואת חיי קהילת ביתא ישראל בארץ.
ציורה של טקלה מתאר סצינה קבוצתית של דמויות מונומנטליות שמתרחש על רקע בית המשפחה. היציבות, העוצמה והחיבור למקום נוכחים מאוד. הדמויות שבקדמת הציור כורעות ברך לצד שלושה צבים
סמל לביטחון ולהגנה תמידיים שמספק הבית.

ברכת הבית, בזה המקום ברכה ושלום, 2024 – ברכת הבית, בזאת הדלת, לא תבוא בהלת, 2024 – ברכת הבית, בזה השער לא יבוא צער, 2024

יעל סרלין

יעל סרלין עוסקת בעבודותיה בשנים האחרונות בתיעוד ומחקר של קהילות יהודיות באמצעות שימוש ב:
רקמה, ציור, קולאז' ווידאו. סרלין יצרה סדרה של "ברכות הבית" ובבסיסן בתים הרוסים עליהם היא רקמה בעבודת יד בתים חדשים, יציבים יותר.
העבודות משמשות למעשה כסוג של ברכות שפועלות כקמעות לשמירה והגנה על ילדי האומנה ועל הבתים העתידיים אותם יבנו.

ללא כותרת, 2024

דנה יואלי

דנה יואלי יצרה פסל חמר שמזכיר סידור פרחים גבוה, או ענף שניתק והושם למשמר, מזוגג בחלקו, נתון תחת פעמון זכוכית. הפסל ההיברידי עשוי מִרְכיבים של בעלי חיים, צמחים וצדפות, וקושר בין עולם של יופי תיאטרלי-בארוקי לבין מסורת מחקרית-אסתטית של התבוננות האדם (והאדם היוצר בפרט) בטבע. הפעמון המגן על האובייקט המעודן יוצר חיץ בין הפסל השביר ומגונן עליו, תוך שהוא מאזכר פעולת שמירה, טיפוח וריפוי אשר קיימות בבסיס כל אומנה.

נטלה, 2024

מיכל ממיט-וורקה

מיכל ממיט וורקה, נטלה, 2024. אקריליק על בד. מזיאון אגם. צילום: באדיבות מיכל ממיט וורקה
מיכל ממיט וורקה, נטלה, 2024. אקריליק על בד. מזיאון אגם. צילום: באדיבות מיכל ממיט וורקה

מיכל ממיט-וורקה היא ציירת ישראלית ילידת אתיופיה, שעוסקת בציוריה בסוגיות של זהות ושייכות של קהילת ביתא ישראל  (יוצאי אתיופיה) בארץ.
ממיט-ורקה מתארת בציורה את הנטלה, צעיף בד מסורתי לנשים, המשמש לכיסויי הכתפיים, אותו היא בוחרת לשלב לצד פריטים מהיום יום בישראל,
כתיאור של טבע דומם המזכיר שושלת נשית משפחתית וקהילתית

דפנה, 2024

מרב קמל וחליל בלבין

חליל בלבין ומרב קמל, דפנה 2024. צילום: חליל בלבין ומרב קמלבאדיבות
חליל בלבין ומרב קמל- אקריליק על בד-   דפנה 2024. צילום: באדיבות חליל בלבין ומרב קמל

מרב קמל וחליל בלבין פועלים כצמד משנת 2012. בעבודתם ניכרים הומור, דמיון פרוע, ורוח שטות לצד מבע ביקורתי ואירוני, אשר מוצא ביטוי בחומרים מגוונים.
בעבודה שיצרו הם שואבים השראה מהסיפור המיתולוגי של דפנה, הנימפה שברחה מאפולו והפכה לעץ. הדימוי של אישה הנוטעת את שורשיה באדמה מספק בסיס יציב,
מסורתי וחזק, ומתכתב עם הרעיון הבסיסי עליו מבוססת האומנה. ביצירתם של קמל ובלבין מתגלם השינוי האדיר שנוצר בחייהם של ילדי אומנה –
טרנספורמציה במציאות חייהם, או אם להשתמש במונח המיתולוגי הקשור בדפנה – מטמורפוזה.

הפיל והעכבר, 2024

אורלי הומל

אורלי הומל יצרה פסל בצורת לב של פיל ועליו "הניחה" לב של עכבר.
ההצבה יוצרת סימביוזה פיסולית כך שהלב הקטן "נח" על הלב הגדול, והם נראים משולבים אחד בשני. הלב הגדול הוא המצע של הלב הקטן,
ולמרות ששניהם מונחים מחוץ לגוף החי הם כביכול מתפקדים יחד כמערכת חיה, כאלגוריה בסיפורי ילדים בהם מושאלים פרטים כאלה ואחרים כדי לייצג תכונות והתנהגויות של בני אדם.

מריה, אם בית, 2022

סדרת "הכניסיני"

יערה קליין ימין

יערה קליין ימין, מריה, 2022, סדרת "הכניסיני" הדפסת צבע על נייר ארכיוני. צילום: יעל בר כהן
יערה קליין ימין, מריה, 2022, סדרת "הכניסיני"
הדפסת צבע על נייר ארכיוני. צילום: יעל בר כהן

יערה קליין ימין היא אמנית זכוכית ומעצבת תכשיטים. לפני מספר שנים היא אימצה, יחד עם משפחתה, מעון משפחתי של ׳אור שלום׳
ובעקבות הקשר הזה, יזמה ויצרה במשך 4 שנים את "הכניסיני – פרויקט הוקרה לאימהות אומנה" היא יצרה סדרה של שמונה תכשיטים אותם עיצבה
בהשראת הסיפורים של אימהות האומנה שפגשה. הפרויקט לווה בתערוכה ובספר.

 



נקודות אור, 2024

אלה ריינץ דונייסקי

אלה ריינץ דונייסקי היא סטודנטית שנה ג' במדרשה לאמנות בבית ברל ובוגרת של אור שלום. בעבודותיה ריינץ דונייסקי חוזרת אל זיכרונות ילדותה בבת ים
לפני המעבר למשפחת אומנה, מעבדת אותם מחדש ויוצרת תיקון באמצעות הוספה של נקודות אור.

Bennie’s Boots, 2024

דונה ג'ונסון הקר

המגפיים של בני, 2024 קרמיקה, נייר ואפוקסי. מוזיאון אגם - התהוות 2024. צילום: באדיבות דונה ג'ונסון הקר
המגפיים של בני, 2024
קרמיקה, נייר ואפוקסי. מוזיאון אגם – התהוות 2024. צילום: באדיבות דונה ג'ונסון הקר

דונה ג'ונסון הקר היא קרמיקאית המתגוררת בארצות הברית. במסגרת ביקורה בישראל לפני כשנה, היא נפגשה עם בוגר של אור שלום.
בבוקר ה-7 באוקטובר, בני, שהיה לוחם במילואים, החליט לרדת לדרום ולהצטרף לכוחות שלחמו בקיבוצים ונהרג. ג'ונסון הקר יצרה את העבודה "הנעליים של בני" לזכרו.

 

פרטים:

אתר: https://yama.co.il/

איפה: רחוב מיש"ר 1, קריית הלאום, ראשון לציון

מתי: 5.09.2024– 5.02.2025

שעות פתיחה: שעות פתיחה: שני, שלישי, רביעי, שישי ושבת – 15:00-10:00 | חמישי – 20:00-10:00

מחירים: מחירי כניסה באתר

טלפון: 03-5555-900

 

 

שיתוף

אולי תתעניינו גם ב...

תפריט נגישות