חיפוש

חזון עם עתיד במרחבים של בת ים

מוזיאון בת ים לאמנות מציג את תערוכת היחיד של ליהי תורג’מן, "עידן הדלי" – ציורים גדולי מימדים על חורבן, גאולה וחזון עתיד אוטופי

נִירְוָאנָה - תערוכת היחיד של ליהי תורג’מן - ציורים גדולי מימדים החושפים את עידן הדלי | צילום: אלעד שריג
נִירְוָאנָה - תערוכת היחיד של ליהי תורג’מן - ציורים גדולי מימדים החושפים את עידן הדלי | צילום: אלעד שריג

מוזיאון בת ים לאמנות פותח את שעריו לתערוכת היחיד החדשה של ליהי תורג’מן, "עידן הדלי", שתוצג מ־30 באוקטובר 2025 ועד 31 בינואר 2026.

הפתיחה החגיגית תתקיים ביום חמישי, 30.10.2025, החל מהשעה 19:00.

שיח גלריה ייערך ביום שבת, 1.11.2025, בשעה 12:30. הכניסה חופשית לכלל הציבור.

.


עוד חופשות | בתי מלון | אטרקציות | בילויי משפחה | – ישראלינג פה בשבילכם…


.

.

עידן הדלי והחזון האסטרולוגי – ליהי תורג'מן

תערוכת היחיד החדשה של ליהי תורג’מן, "עידן הדלי", מזמינה את המבקר למסע בין זמן למרחב.

התערוכה נשענת על המושג האסטרולוגי של עידן חדש.

עידן שבו מבנים ישנים, פוליטיים, דתיים וכלכליים, מתפרקים. במקומם צומחת חברה חדשה, המבוססת על שוויון ושיתוף.

המבקרים מוצאים עצמם בתוך מרחב שבו הקולקטיב והפרט נפגשים.

הציורים גדולי הממדים מאפשרים מבט נרחב על רעיונות ותפישות חדשות.

דרך נופים מדבריים, סמלים קוסמיים וציפורי מדבר, נוגעת האמנית בחזון אחרית הימים.

חורבן ואובדן מתערבבים בתקווה ואוטופיה.

העבודות מציעות מבט אחר על העתיד, כזה שבו אפשר לדמיין עולם חדש.

הציורים מזמינים את הצופה להאט, לעצור, ולהתבונן בפרטים הקטנים.

כל משיכת מכחול, כל כתם ושכבת צבע, מוסיפים עומק ומשמעות. העין נתקלת בכתמים שחורים, בחורים ובנקודות floaters, שיוצרים חוויה אופטית ייחודית.

חוויית הצפייה אינה חד־משמעית. היא מזמנת תחושת תהייה, רפלקסיה ומחשבה על מה שבאמת חשוב.

המבקרים מוזמנים לחוות את המרחב, את האווירה ואת האנרגיה של עידן הדלי. זו אינה תערוכה רק לצפייה; היא הזמנה להרהור על החברה, התרבות והעתיד שלנו.

ליהי תורג׳מן, תיאוריית החלונות השבורים. צילום: אלעד שריג
ליהי תורג׳מן, תיאוריית החלונות השבורים | צילום: אלעד שריג

ליהי תורג'מן- בין חורבן לגאולה

התערוכה נפרסת על הציר שבין חורבן לגאולה. החורבן ברור כמו שמש חרוכה בשמים.

הוא מופיע בציורים כהעדר אור, כבצורת עיר חרבה או בבור עמוק במרכז קומת הקרקע של המוזיאון.

לעומתו, הגאולה נוכחת רק ככמיהה, כמבט אחד אל מרחב אפשרי אחר.

כותרת התערוכה, "עידן הדלי", שואבת מהמושג האסטרולוגי של עידן חדש, המקרין תחושת התעוררות קולקטיבית.

המבקרים נתקלים בעידן שבו יחסי הכוח הישנים נשברים.

מבנים פוליטיים, מוסדות דתיים, תאגידים כלכליים,  כל אלו מאבדים את כוחם, ובמקומם צומחים קשרים קהילתיים ורעיוניים חדשים.

הציורים מראים את השינוי הזה, את המעבר מאפל למואר, מחסימה לפתיחות.

כל עבודה מזמנת הרהור על המשמעות של שינוי אישי וחברתי.

הצופה מוזמן להרהר באיך עידן חדש יכול להיווצר, מה תפקידו וכיצד נבנים מרחבים של שוויון ושיתוף.

חורבן וגאולה מתמזגים יחדיו בתוך חוויה חזותית עשירה.

עין המתבונן מוצאת את עצמה נע בין צלקות העבר לבין חלום העתיד. זהו מסע שמבקש לא רק לראות אלא גם לחוות.

ליהי תורג׳מן, הגוף הקוסמי (ינשוף, בית, אהל, אישה). | צילום: אלעד שריג
ליהי תורג׳מן, הגוף הקוסמי (ינשוף, בית, אהל, אישה) | צילום: אלעד שריג

השפעות והשראות מהעבר של תורג'מן

העבודות של תורג’מן נושאות בחובן השפעות עמוקות מהארכיאולוגיה המקומית.

ציורים גדולי הממדים נוגעים בצלקות המלחמה, בכאב האנושי ובחוויות האימהות.

המבקרים מוצאים עצמם מול נופים המדברים, ערים חרבות וקווים שמזכירים מגילות עתיקות.

אחת העבודות המרכזיות מבוססת על קטע ממגילת ישעיהו, הארוכה במגילות קומראן.

הטקסט הוסר, אך הקווים שנותרו יוצרים קו רקיע של עיר מושחרת, מעושנת והרסה.

נבואות החורבן מגיחות מהעבר ומשליכות אור על ההווה.

במקביל, חזון אחרית הימים שלו, המתאר שלום עולמי שלאחר החורבן, מתגלה כסמל של הדמיון האוטופי.

כל מבט בציור מביא תחושת עומק ורב-שכבתיות. המבקרים יכולים להרגיש את ההיסטוריה, את הזמן ואת ההשתנות.

כל עבודה מספרת סיפור שונה, אך יחדיו הן יוצרות רצף של חוויה שמזמנת רגש, הזדהות ורצון לחקור עוד.

הציורים אינם רק אסתטיים, הם שואפים להעיר מודעות, לעורר מחשבה ולתת מקום לדמיון.

ליהי תורג׳מן, חמור על הגבול. צילום: אלעד שריג
ליהי תורג׳מן, חמור על הגבול | צילום: אלעד שריג

הכתם השחור והחוויה האופטית

אחד האלמנטים המרכזיים בתערוכה הוא הכתם השחור. בציורים אחדים הוא משמש כחסימה, נקודת עיוורון שמונעת מהעין לראות את התמונה בשלמותה.

לעיתים הוא הופך לחור שחור, פותח מרחב ומזמין את הצופה לדמיין מעבר למה שנראה לעין.

הסדרה של חמש ציפורי המדבר השחורות יוצרת אסוציאציות מיתולוגיות של ידע קדום, כישוף ונבואה על אסון מתקרב.

הכתמים השחורים חוזרים כמו מוטיב, כמו floaters בשדה הראייה. הם יוצרים חוויה מצטברת של מום קל בראייה, הופכים כל מבט לתמונה מוכתמת.

תורג’מן מנכיחה דרך הציור שכל מבט כולל בתוכו נקודת עיוורון, חוסר וודאות ותהייה.

חוויית הצפייה הופכת לרב־ממדית, שבה הצופה הופך לחלק מהעבודה,
משתתף בה ומרגיש את המתח בין חסימה לפתיחות.

כל כתם, כל חור, כל נקודה מציעה הזדמנות לחשוב מחדש על ההווה והעתיד, על הקשר בין ראייה ותפיסה.

פרטים:

פתיחה חגיגית: יום חמישי, 30.10.2025, החל משעה 19:00

נעילה: 31.1.2026

שיח גלריה: יום שבת, 1.11.2025, בשעה 12:30

מקום: מובי – מוזיאוני בת ים לאמנות, סטרומה 6, בת ים

שעות פעילות:

  • רביעי 14:00–18:00
  • חמישי 10:00–18:00
  • שישי 14:00–10:00
  • שבת 10:00–15:00

מחיר: הכניסה  חופשית

לאתר המוזיאון: https://moby.org.il/

מייל לתיאום סירים: info@moby.org.il

טלפון: 972-3-6591140+

 

שיתוף

אולי תתעניינו גם ב...

תפריט נגישות