מרגש במיוחד: הנגשה לעיוורים בעיר העתיקה

הרשויות התאחדו לטובת המטרה הקדושה של הנגשת העיר העתיקה בירושלים בהשקעות ענק. ועכשיו עם הנגשה למבקרים העיוורים

ירושלים המונגשת לעיוורים סמטאות העיר העתיקה - אלירן עקיבא. צילום: פמי
ירושלים המונגשת לעיוורים סמטאות העיר העתיקה - אלירן עקיבא. צילום: פמי

תהליך הנגשתה של העיר העתיקה בירושלים מתבצע מזה עשור בהשקעה של למעלה מ-22 מיליון שקלים. במסגרת פרויקט ההנגשה הוכשרו עד כה 6 ק"מ. עכשיו, לראשונה בוצעה הנגשת העיר העתיקה גם לעיוורים לאפשר גישה לאטרקציות בירושלים.

מערכת נחייה מיוחדת לעיוורים מותקנת בסמטאות העיר העתיקה בירושלים. בעזרת Step Hear האפליקציה החינמית שמאפשרת לעיוור האזנה לתוכן ומידע על 60 נקודות בעיר. ההאזנה מתבצעת בצורה קלה ופשוטה ומאפשרת לעיוור ליהנות מחוויית טיול מעשירה.

 

בכותל המערבי עם כלב נחייה. צילום: איקה ציפמן
בכותל המערבי עם כלב נחייה. צילום: איקה ציפמן

הקשיים לעיוורים בעיר העתיקה

העיר העתיקה מהווה "מסלול מכשולים" לעיוורים, הרבה גורמים מקשים על עיוורים לסייר בעיר. יש בסמטאות ריצוף שאינו אחיד, יש כמות מדרגות גדולה, רעשים, ריחות, ומכשולים בגבהים שונים. כל אלה יכולים לגרום להסחת דעתם של המבקרים העיוורים.

בנוסף, ירושלים העתיקה וחומותיה הן אתר מורשת עולם של אונסק״ו, כל שינוי פיזי בעיר מלווה בפיקוח קפדני של צוות השימור. באיזורי הסיור שהוכשרו יש בעיות קליטה של אינטרנט, זה קורה ממספר סיבות, אחת מהן היא עובי הקירות, והפתרון הטכנולוגי שנמצא הוא 'ביקונים'.

Step Hear האפליקציה החינמית לעיוור

ה'ביקונים' הם יחידות תקשורת עצמאיות ש'פורצות' למערכת השמע כאשר מכשיר טלפון הנייד נמצא בטווח הקליטה שלהן. השידור מתבצע באמצעות טכנולוגיית הבלו-טוטס. בזכות הביקונים, העיוורים בעיר העתיקה אינם זקוקים לרשת אינטרנט פעילה כדי להאזין באפליקציית Step Hear, האפליקציה החינמית לעיוור שמעניקה את כל המידע על האתרים.

האפליקציה מותאמת לאייפון וגם לאנדרואיד, ומדברת 11 שפות ביניהן: עברית, אנגלית, ערבית, רוסית, רומנית, גרמנית, פולנית, ספרדית, הולנדית, טורקית, מנדרינית ויפנית.

בעתיד מתוכננת הרחבת הנגישות לעיוורים באמצעות התקנת 200 נקודות נוספות של הביקונים על פני רחבי העיר העתיקה, לשיפור חווית הטיול.

מהערים המונגשות בעולם

הפרויקט הפך את העיר העתיקה בירושלים לאחת הערים ההיסטוריות המונגשות בעולם. יזמי התכנית רואים חשיבות בהנגשת המרחב הציבורי בעיר העתיקה ואתריה לאנשים עם מוגבלות, משפחות ואנשים מבוגרים. שימוש בטכנולוגית Step Hear בעיר העתיקה של ירושלים מקנה לעיוורים ואנשים עם מוגבלות ראיה נגישות, הכוונה ומידע באמצעים קוליים בשפות שונות.

הנגשה לכסאות גלגלים בעיר העתיקה

הסמטאות ההיסטוריות התלולות ואתרי הביקור המרכזיים של העיר העתיקה הונגשו פיזית למתניידים על כסאות גלגלים ולעגלות באמצעות השטחת ירידות תלולות והוספת כ-5 ק"מ של מאחזי יד לאורך הסמטאות, בניית רמפות, הסדרת כניסות לחנויות ולבתי המגורים.

התמצאות בדרכים המונגשות

להנגשה לאנשים עם מוגבלויות פיזיות ועגלות הופקה מפה מודפסת עם ציון הדרכים המונגשות, את המפה ניתן לקבל חינם בלשכת המידע לתייר בשער יפו. אפשר גם לנווט עם האפליקציה החינמית לניווט בדרכים מונגשות ACCESIBLE JLM התוכנה מדברת ב – 8 שפות ומתאימה למשתמשי לאנדרואיד, לאפל.

 

לפרטים נוספים: אתר פמ"י

שיתוף

אולי תתעניינו גם ב...

תפריט נגישות