הביאנלה לרישום, המתקיימת בחסות ובהפקת בית האמנים ירושלים, ביססה מאז היווסדה בשנת 2001 את מעמדה כאחד המפעלים האמנותיים הייחודיים והמקיפים בישראל. השנה מתמקדת הביאנלה במונח "נשל" דימוי שהוא בעת ובעונה אחת מופשט וקונקרטי, גופני ורוחני.

.
עוד חופשות | בתי מלון | אטרקציות | בילויי משפחה | – ישראלינג פה בשבילכם…
.
.
נושא תערוכת הרשמים – נשל
הרעיון העומד במרכזה של הביאנלה עוסק במה שעד לפני רגע היה חלק מן הגוף עצמו, וכעת הוא ניצב בפני עצמו, עצמאי, חדש, בעל חיים משל עצמו. ה"עודף" הזה איננו פסולת או שריד לעבר, אלא חומר גלם לבריאה מחודשת.
כמו בטבע, גם כאן תהליך ההתנשלות יוצר בו-זמנית שני מדיומים שונים – זה שנזנח וזה המתחדש.

הביאנלה התשיעית לרישום: נֶשֶׁל | בית האמנים ירושלים
השנתיים האחרונות הותירו את כולנו חשופים, פצועים, עם תחושת פגיעוּת קיומית. דימוי ההתנשלות מקבל על רקע זה רובד נוסף,אישי, חברתי ורגשי. כולנו חווינו בשנים האחרונות רגעים של שבירות ושל חשיפה, קליפות שנבקעו. בעולם החי, ההתנשלות היא חלק מתהליך אבולוציוני הכרחי לצמיחה, לריפוי ולהתחדשות, כך גם באמנות, וכך גם באדם. מה שהיה מעטפת מגוננת, הופך לפתע לקליפה ריקה המפנה מקום למשהו חדש לנבוט מתוכה, לתקווה, להתרחבות, להיוולדות מחודשת.
.
קראו עוד>>>
- חזון עם עתיד במרחבים של בת ים
- 3 ימים, אינסוף רגעים בצפון הפסטורלי
- כמה סימלי? מבקרים בחרו לציין את שחרור החטופים עם בן גוריון
.
.
נשל – כמעט אגבי?
הרישום, כאמצעי ביטוי אמנותי, נושא עמו תכונות דומות: הוא עשוי להיות מהיר, ראשוני, כמעט אגבי, מחשבה שלא רוצים שתחמוק מן הזיכרון. לעיתים הוא נותר כשרבוט צדדי, ולעיתים הופך לגרעין של יצירה שלמה. אותם „נשלים“ של תהליכי עבודה – סקיצות, שאריות, ניסיונות, הם לעיתים המצע הפורה ביותר ליצירה חדשה.
קראו עוד->->
לנוע בין חיים למוות…
בביאנלה השנה מוצגות עבודות שלאו דווקא נועדו מלכתחילה להיות מוצגות. הן נעות בין חיים למוות, נושאות בהן זיכרון של גוף, של תנועה, של זמן שחלף. יש בהן רוח, עקבה, רמז למשהו שהיה. העבודות אינן רק רישומים; חלקן מבוססות על צילום, פיסול או מדיומים אחרים, אך כולן נובעות מן החומריות והרגישות של הרישום – מן הנשל.
מתוך מאות יוצרים שנענו לקול הקורא, נבחרו השנה 77 אמנים להציג את עבודותיהם. הביאנלה הארצית התשיעית לרישום מתפרסת בארבע גלריות: התערוכה המרכזית בבית האמנים בירושלים, ותערוכות לוויין בבית טיכו, בגלריה כורש 14 ובסדנת ההדפס בירושלים.
.
.

אמנים משתתפים: לאה אביטל | יוחאי אברהמי | מאיה אטון | ניבי אלרואי | גלעד אשרי | שרון אתגר | ניצן בן זימרה | עדן בנט | איתן בן משה | יצחק (איצ'ה) גולומבק | נועה גלזר | פלורה דבורה | יוסף ז'וזף יעקב דדון |
דרורה דומיני | יעקב דורצ'ין | עמרי דנינו | שמס הווארי-זועבי | מאשה זוסמן | שהד זועבי | הדס חסיד | שחר יהלום | שי יחזקאלי | רעות ישעיהו | ראובן ישראל | חן כהן | שירי כנעני | אורי כרמלי | דנה לב לבנת | קראו עוד>->->
כנרת חיה מקס | הילה טוני נבוק | ענבל ניסים | מורסאן ננדהג'י | פסח סלבוסקי | שי-לי עוזיאל | נעמה עמר-הדני | אלי פטל | דורית פיגוביץ-גודארד | יערה צח | עידית קופסקי | טליה קינן | גבי קריכלי | יוסף קריספל | גלעד רטמן | זמיר שץ

אירועים מרכזיים – תערוכת הרשמים "נשל":
מוצ"ש 8.11.25 במהלך אירוע הפתיחה – פרפורמנס של כנרת חיה מקס, ליטפתי את עזה: פיח שנאסף מהרחוב, ממכוניות, מאוטובוסים, מכיסאות בבית קפה… יוטבע על הקיר הלבן. למעשה תהיה פה פעולת ניקוי של הידיים שישאיר את הסימן על הקיר.
רישום שהוא עקבה או שארית של כל ה-DNA של רחוב עזה ושל כל מה שעזה מסמלת עבורנו עדיין.
שני 8.12.25 מסע ברשמים – מפגש אוצרות
13:00 – 13:45 מפגש עם טלי בן-נון, אוצרת ראשית, בית האמנים
14:15 – 15:00 מפגש עם תמנע זליגמן, בית טיכו
15:30 – 16:15 מפגש עם תמר גיספאן-גרינברג, סדנת ההדפס
16:30 – 17:15 מפגש עם ורד חד(א)ד ודביר שקד, גלריה כורש 14
שני 24.11.25 בשעה 12:00
איציק גיל אביזוהר, מיצב סאונד אלקטרו־אקוסטי הבוחן את המדיום הרישומי מבעד לפריזמה של המדיום הצלילי באמצעות "נשלי-סאונד".
שלישי 30/12 בשעה 17:30
סיור פרפורמטיבי דרך מפות כוכבים עם האמנית הרב-תחומית מורסאן ננדהג'י,
המתחקה אחר אירועים היסטוריים וציוני דרך בביוגרפיה של מבנה בית האמנים.
שלישי 13.1.26 בשעה 18:30
איך לקרוא סרטי רישום, שיחה והקרנה של אסופת יצירות וידאו שמתבוננות על הרישום כמדיום אמנותי.
הסרטים מתחקים אחר פעולת הרישום, משחזרים את פעולת היד הרושמת. בעין המצלמה מודגש הממד החומרי של הרישום,
והמדיום שנתפס לעיתים שברירי מתגלה ככוח יוצר דרמטי, עמוק ומחולל שינוי. אוצרת: מאיה ז"ק.

מפגשי גלריה
בית האמנים
עם טלי בן-נון, אוצרת הביאנלה, ובנוכחות שניים מהאמניות.ים המציגים
שבת 29.11.25 בשעה 12:00
שבת 20.12.25 בשעה 12:00
שני 12.1.26 בשעה 17:00
כורש 14
רביעי 12.11.25 בשעה 19:00 ערב מחול בניהול אמנותי של מעין ליבמן שרון ובהשתתפות: מעין ליבמן שרון, ענת כץ, נמרוד פריד, ואייל ברומברג
סדנת ההדפס
8.11 בשעה 19:30 פתיחת התערוכה
24.11 בשעה 19:00 הרצאה של אמנית ההדפס הטיאונית פיי קו (Fay Ku)
15.12 בשעה 20:00 קוסמוס-ערב הצגות תוצרי סדנה סאונד תלוית מקום של סטודנטים ממוסררה
25.12 בשעה 20:00 אירוע סאונד תלוי מקום בתערוכה
6.1.26 בשעה 19:00 שיחה עם אריק קילמניק על תפקיד לוח המתכת ומשטח העץ בתהליך ההדפס
27.1.26 בשעה 19:00 מפגש בתערוכה עם האמנים והאוצרת
בית טיכו
יתעדכן בהמשך, נא עקבו באתר וברשתות

המיצגים בתערוכה:
בית טיכו | נשל: שברי זיכרון | תערוכת יחיד של יעל עצמוני
אוצרת: תמנע זליגמן
בבית טיכו מציגה האמנית יעל עצמוני את המיצב “נשל – שברי זיכרון” (אוצרת: תמנע זליגמן).
שברי מפות פורצלן מונחים בנישה, בעוד מפות מגולגלות מוצגות בתוך ארון ספרים כחלק מתערוכת הקבע.

העבודות בוחנות את הזיכרון המורש והטראומה דרך חומר עדין ושביר, שבו החסר מדבר כמו הנוכח.
חלק מהשברים שטוחים ומועדים להישבר, ואחרים מגולגלים וחתומים, כשהמידע מוצפן בהם.
הפורצלן השבור משמש מטאפורה לזיכרון טראומטי מקוטע ושברירי, להיסטוריות שנקטעו ולחוויית העקירה.

עבודותיה אינן מתארות את הזיכרון באופן דידקטי, אלא מהדהדות אותו דרך שפה טקטילית,
המזמינה את הצופה לחוש את משקלו הרגשי של העבר ומוכיחה כי ההיסטוריה נשמרת גם בשברים.

סדנת ההדפס | נשל: קליפת הדברים הדוממים והחיים
אוצרת: תמר גיספאן־גרינברג
התערוכה בסדנת ההדפס ירושלים מתמקדת ב"התנשלות" כמטאפורה לפעולת ההדפס עצמה: התהליך שבו לוח ההדפסה, שעליו נוצר הדימוי, הופך ל"נשל" – קליפה ריקה הטעונה בזיכרון לאחר שהיצירה הסופית הועברה לנייר. התערוכה מציגה 21 אמניות ואמנים שבוחנים את היחס הטעון שבין הגוף לקליפה העוטפת אותו, ולזו שהושלה.
האמנים עוסקים במעטפת הדברים, בין אם מדובר בנשל האנושי דרך זיכרון ופגיעות (כמו בעבודות של מיכאלה מור ורייזל פרצ'ונוק), או ב"קליפת הדברים הדוממים" (כמו איילת השחר כהן, שמפשיטה בניינים מהסביבה,
ומיטל כץ מינרבו המציגה אריזות סיגריות כסילואטות של בתים).

העבודות מציגות מגוון מדיומים: החל ממיצבים המשתמשים בחומרים שיצאו משימוש וקיבלו חיים חדשים (כמו תריס נגלל או קרעי עבודות של יאשה יוסף רוזוב), עוד עבודות המתמקדות במרקם של פני השטח של הנייר והעור. באופן מיוחד, מוצגות לוחות תחריט ומשטחי חיתוך עץ, הנשלים שנותרו לאחר ההדפסה, כפריטי אמנות יקרי ערך המכילים את זיכרון הפעולה האמנותית וההתלבטויות שאפפו אותה.
אמנים משתתפים: יעל בורשטיין | נירוואנה דבאח | טמיר חן | כרמית חסין | שאדי טואפרה | אליה כהן | איילת השחר כהן | מיטל כץ-מינרבו | תמר לוינסון | מיכאלה מור | רחל פרומקין | רייזל פרצ'ונוק | יונתן צופי | מוש קאשי | יואב רבן | תמר רודד שבתאי | יאשה יוסף רוזוב | יעל רוכמן | וניה שאוב | עלמה שניאור | דפנה שרתיאל
גלריה כורש 14 | נשל: שארית |
אוצרות: דביר שקד, ורד חד(א)ד
התערוכה "שארית" מתמקדת במושג הנשל – מה שנותר מאחור. נשל הנחש, קליפת חיים ישנה, הוא מטאפורה לתיעוד מוחשי של העבר, הצמיחה והטרנספורמציה, המכיל בתוכו הן חוסר נחיצות והן חשיבות תיעודית עצומה. הנשל מתגלם גם בגוף האנושי כצלקות וקמטים, ובחברה כזיכרון קולקטיבי וטראומה.
אמנים משתתפים: מרים כבסה (המציירת על ספרי אמנות) | נגה שץ | טמיר ליכטנברג (במונופרינט חד-פעמי) | רויטל לסיק (העוסקת בקילוף עור כמנהג ילדות וזיכרון מיתולוגי) | רון אסולין (בפיסול מודולרי המרשם תנועה בחלל) | ואחרים.
האמנים מנציחים דרך הרישום רגע, מחשבה או תנועה שהייתה ואיננה, ומציבים את השארית כעדות ייחודית למהלך החיים והזמן.
אמנים משתתפים: מידד אליהו | רון אסולין | אליה בן נר | דועא בסיס | בועז ברקני | יעל יודקוביק | מרים כבסה | טמיר ליכטנברג | רויטל לסיק | גליה הילי פסטרנק | נגה שץ

קחו לכם יום ועלו לג׳רוז
זו הזדמנות ליהנות מכל מה שיש לבירה שלנו להציע: שלבו ביקור בגלריות ותערוכות מרתקות עם נוף משגע, רחובות מלאי קסם, רב־תרבותיות והרבה צבע.
פרטים:
בית האמנים ירושלים מציג: הביאנלה הארצית התשיעית לרישום – רשמים IX – נשל
אוצרת ראשית: טלי בן-נון
פתיחה חגיגית: מוצ"ש, 8.11.2025
מיקום וזמנים:
בבית האמנים ירושלים – החל מהשעה 18:30
בבית טיכו, סדנת ההדפס ובגלריה כורש 14 – החל משעה 19:30
הכניסה: חופשית
נעילה: 7.2.2026
לאתר הביאנלה: www.art.org.il
הכותבת: איריס כץ – ממליצה על מקומות מיוחדים. מובילה סיורי בוטיק, בעלת מיזם סיפורים פשוטים – סיורים שמפגישים עם אנשים
https://www.instagram.com/simple_stories_travel/
