מה אכל דוד המלך? סיור ליקוט בירושלים לאוכל מקראי וקדום

סיור ליקוט מרתק בהובלת ד"ר טובה דיקשטיין בעקבות מאכלים ירושלמים עתיקים לאורך הדורות. חיטה, שעורה, זיתים וענבים? או אולי הרבה יותר מזה?

סיור ליקוט בירושלים 1
סיור ליקוט בירושלים עם ד"ר טובה דיקשטיין. צילום: ישראלינג

מה אכל המלך דוד? התנ"ך מספק לנו קצת תובנה לגבי האוכל שאכל דוד המלך ואנשים קדומים אחרים בירושלים. ד״ר טובה דיקשטיין היא מומחית עולמית לאוכל מקראי וקדום ומחברת ״מסע שורשים״ אודות ראשיתו של המטבח המקומי. עכשיו ניתן להצטרף אליה לסיור ליקוט בירושלים, חורפי וייחודי, הכולל טעימות חוויתיות של האוכל הירושלמי הקדום ושולחן האוכל של המלך דוד.

סיור ליקוט בירושלים 2
אשישות מאכל עתיק. צילום: ד"ר טובה דיקשטיין

מאכלים עתיקים וחקלאות הם נושא מרתק לחקור, כחלק חשוב בהבנת ההיסטוריה שלנו. להבין את הרגלי האכילה של אבותינו וכיצד הם הצליחו לשרוד בעולם ללא טכנולוגיה מודרנית. אנחנו יודעים שהם אכלו לחם, פירות, ירקות, דגים ובשר מבעלי חיים כמו כבשים ועיזים. הם גם צרכו מוצרי חלב כמו חלב, גבינה ויוגורט. בנוסף לכך, יין היה חלק חשוב מהתזונה שלהם שכן הוא שימש לטקסים דתיים.

שולחן האוכל של דוד המלך

״שולחן האוכל של המלך דוד״ הוא  מסע בזמן עם ד״ר טובה דיקשטיין. סיור ליקוט מרתק בטבע הפראי של החווה החקלאית של מגדל דוד, בעקבות האוכל הירושלמי הקדום.

על ידי למידה על מה אכלו בירושלים הקדומה, נוכל להבין כיצד הם הצליחו לשרוד בעולם ללא נוחות מודרנית על ידי שימוש במה שהיה זמין עבורם באותה תקופה. בתנ"ך יש אזכורים רבים למאכלים שנצרכו בירושלים העתיקה כמו חיטה, שעורה, זיתים וענבים. בסיור הליקוט יגעו בתחומים אלה.

סיור ליקוט בירושלים 3
צביטת קלי כמו בימי קדם. צילום: ד"ר טובה דיקשטיין

מה אכל דוד המלך לארוחת הבוקר?

אילו מאכלים נהגו לאכול בירושלים המקראית, ומה למדנו מאז ועד היום על החקלאות והתזונה של ירושלים לפני 3,000 שנה? "שולחן האוכל של דוד המלך" הוא סיור מרתק בהובלת ד"ר טובה דיקשטיין. היא מחברת הספר ״מסע שורשים״ המתחקה אחר מקורותיו של המטבח המקומי, וחוקרת עולם המאכלים והחקלאות הקדומה. סיור הליקוט יחשוף את עולם הטבע, התזונה והחקלאות הקדומה של ירושלים.

במהלך הסיור נשמע ונטעם את ירושלים הקדומה דרך ״הפופקורן״ של דוד המלך ומאכלים ירושלמיים עתיקים לאורך הדורות. הסיור ייערך בחווה חקלאית המשמרת את עולם החקלאות של ירושלים הקדומה. החווה הוקמה לאחרונה למרגלות העיר העתיקה.

ד"ר טובה דיקשטיין

ד"ר טובה דיקשטיין חוקרת בעלת שם עולמי במחקר אוכל מקראי , חוקרת את האוכל הארץ ישראלי הקדום זה שלושים שנה. בעלת תואר דוקטור בנושא "על שולחן האוכל הארץ ישראלי בימי הבית השני, המשנה והתלמוד", במחלקה ללימודי ארץ ישראל וארכיאולוגיה באוניברסיטת בר־אילן. מרצה ועורכת סדנאות אוכל בארץ ובעולם. בנוסף, מנהלת את הגן הבוטני בשמורת נאות קדומים ואחראית על פיתוח תוכניות ההדרכה במקום.

ספרה – "מסע שורשים" – הוא מסע בעקבות הטעמים והריחות, הסיפורים והאגדות של האוכל הארץ ישראלי הקדום, שנשכח במהלך הדורות. במהלך המסע "טועמים" את ההיסטוריה ומכינים מאכלים שעלו, ומתברר שחלקם עדיין עולים, על שולחנם של תושבי ארץ ישראל.

החל מהחמין הקדום מעססיות ותורמוסין (מעין חמין חיטה ותורמוס), דרך הלביבות של דוד המלך, מאכלים לכישוף או הרחקת רוחות רעות, ועד מקפה פול-סוג (קרם פול ובורגול). ד״ר דיקשטיין ריכזה הכל בספר קולינרי מרתק שהוא הסיפור של כולנו – שהתחיל לפני אלפי שנים.

פרטים

הסיור יערך במסגרת ״לסייר עם חוקר״ של עיר דוד.

מתי: יום ג' 28.2.23 בשעה 11:00.

מחיר: 79 שח.

מקום: החווה בגיא, גן לאומי סובב חומות ירושלים.

שיתוף

אולי תתעניינו גם ב...

תפריט נגישות