חיפוש

פסטיבל שירה מטולה בירושלים: כל הפרטים

שלושה ימים של מחוות ליוצרים הגדולים ומפגשי שירה ושיח עם המשוררות והמשוררים. ירושלים מארחת את פסטיבל שירה מטולה והכניסה חינם

פסטיבל שירה מטולה בירושלים. צילום: www.canva.com
פסטיבל שירה מטולה בירושלים. צילום: www.canva.com

לראשונה מזה הרבה שנים, פסטיבל שירה מטולה יתקיים הפעם בירושלים. מנהלי הפסטיבל החליטו לא לוותר עליו גם בשנה קשה זו, בזמן שהמושבה מטולה מתמודדת עם האסון הגדול בתולדותיה. מתוך אמונה בכוחה של השירה, הועבר הפסטיבל לירושלים, והוא יתקיים בסימן סולידריות עמוקה עם אנשי מטולה והגליל.

 

פסטיבל שירה מטולה בירושלים – תאריכים:

הפסטיבל יתקיים ב-28–30 באוגוסט 2024 בבית הקונפדרציה, במשכנות-שאננים ובתיאטרון החאן.

במסגרת הפסטיבל יגיעו כל יום בהסעה מאורגנת מטבריה תושבי מטולה והצפון, שפונו מביתם ויהיו אורחי הפסטיבל.

 

ערב הפתיחה בסימן מחווה ליהודה עמיחי. צילום: חנה עמיחי
ערב הפתיחה בסימן מחווה ליהודה עמיחי. צילום: חנה עמיחי

ערב הפתיחה לפסטיבל שירה מטולה בירושלים

כותרת הפסטיבל, "מן המקום שבו אנו צודקים", לקוחה משירו האלמותי והרלבנטי תמיד של יהודה עמיחי, משורר האהבה והמלחמה, שהשנה מלאו 100 שנה להולדתו.

ערב הפתיחה החגיגי של הפסטיבל יעמוד בסימן מחווה לשירתו של עמיחי. גדולי השירה והספרות, ובהם זוכי פרס ישראל פרופ' דן מירון, נורית זרחי, ארז ביטון והסופר חיים באר, יספרו על המשורר ויצירתו, וטובי המוזיקאים יבצעו כמה מהידועים שבשיריו המולחנים.

מיד אחרי אירוע הפתיחה יוקרן  בתיאטרון החאן הסרט הדוקומנטרי "שלחתי שיר ממטולה 1996" של אילנה אלעד-אייפרמן, על פסטיבל מטולה הראשון.

הסרט נוצר בחג השבועות 1996, במלאות 100 שנה לייסוד המושבה מטולה, אז התקיים הפסטיבל הראשון -מפגש ראשון מסוגו ובהיקפו בהשתתפות משוררים, שחקנים, זמרים ומוזיקאים.

 

המשוררת אגי משעול. צילום: טל שחר
המשוררת אגי משעול. צילום: טל שחר

מחוות ליוצרים הגדולים

הפסטיבל יקיים מחוות ומפגשים שבמרכזם יוצרים הגדולים מן העבר: יונה וולך, דוד אבידן, חזי לסקלי, ק.צטניק, א"ב יהושע ויואל הופמן לצד יוצרים עכשוויים ובהם שמעון אדף, ארז ביטון, נורית זרחי, אגי משעול, המשורר הרב אלחנן ניר ואחרים.

כמו כן יתקיימו אירועי מחווה למשוררות חשובות בעלות קורפוס יצירה רחב ובשל, ובהן חמוטל בר-יוסף וקרן אלקלעי-גוט.

 

אירוח משוררות ומשוררים בנושא רגשות הכאב

המלחמה הנוכחית וטראומת ה-7 באוקטובר פתחו ערוצי ביטוי חדשים בשירה העברית. הפסטיבל יארח משוררות ומשוררים שהמכנה המשותף ביניהם הוא התגובה הפואטית לרגשות הכאב, היתמות והעוול שעוררה המלחמה. בין היתר יתקיים מפגש עם המשורר שחר מריו מרדכי, בעקבות ספר פואמה שכתב על אביו שנפצע קשה במלחמת יום הכיפורים; עם גלעד מאירי, שכתב פואמה על אביו, פצוע מלחמה שננטש על-ידי המדינה; ועם המשוררת איה אליה, שפירסמה ספר שירה על אחיה איתמר אליה, שנהרג באסון השייטת.

 

פרויקט מיוחד: חיילים כותבי שירה

קולות המלחמה שפרצה ב-7 באוקטובר עוררו השראה לכתיבה גם אצל חיילים וחיילות. תא"ל אופיר לויוס, קצין חינוך ראשי, והמשורר אליעז כהן יצרו אסופות של שירי חיילים כותבי שירה תחת השם "הנני", המביאים את הקולות האותנטיים של לוחמים משדה הקרב. כהן ולויוס יספרו על לידת הפרויקט. חיילות וחיילים ששיריהם פורסמו באסופות יקראו מיצירותיהם.

 

שירת הציונות הדתית

מקום נרחב יינתן גם לשירת הציונות הדתית, שמשבר ה-7 באוקטובר סימן בה פרשת מים רעיונית. במפגש מיוחד ישתתפו הרב אלחנן ניר, שהסעיר את המחנה האמוני בשירו ״אנחנו צריכים תורה חדשה״, ובכל סרלואי, שהיתה מהראשונים שהגיבו על מאורעות אוקטובר בשירה אמונית.

 

בלדה לקיבוץ – מפגש עם משוררי הקיבוצים של הדרום

ינעל את הפסטיבל מפגש עם משוררי הקיבוצים של הדרום: המוזיקאי חמי רודנר, שנולד בגבעת-ברנר, המשורר ישראל נטע, חבר קיבוץ בארי, ורות סבט, חברת קיבוץ מגן, יקראו משיריהם לצד יפתח אלוני ויותם אמיתי מקיבוץ גבולות. אשכר

אלדן כהן תקרא שירים של אביה, אנדד אלדן, משורר בארי ששרד את הטבח והוא בן 100. מקום נרחב יוקדש לקיבוץ, ותידון השאלה אם הרעיון הקיבוצי קרס, או שמא יהיה התקווה החדשה אחרי הזוועות והטבח. המוזיקאי חמי רודנר ילווה את המפגש בשיריו.

 

רוני סומק בפסטיבל השירה מטולה בירושלים. צילום: ליאורה סומק
רוני סומק בפסטיבל השירה מטולה בירושלים. צילום: ליאורה סומק

 

מפגש עם משוררי השירה האמונית

השנה יושם דגש מיוחד על השירה הנוצרת והנכתבת במגזרים שעד כה לא זכו לשימת הלב הראויה: לראשונה יקראו משיריהן בפסטיבל שלוש משוררות על שירה אמונית, וכן יתקיים מפגש עם שני משוררי השחורות – דני אדמסו והמשוררת ווביט וורקו מנגסטו. עכשיו אנחנו צריכים תורה חדשה – איזו שירה תיכתב אחרי ה-7 באוקטובר?

 

יום הולדת 90 לפרופ' דן מירון

הפסטיבל יציין השנה את יום-הולדתו ה-90 של פרופ' דן מירון, האפיפיור של הספרות והשופט העליון שלה, החולש על השירה והספרות העברית זה שבעה עשורים ועדיין כוחו במותניו. במפגש חגיגי יספר החוקר הגדול על דרכו בספרות, על אהבותיו ושנאותיו, ומשוררים וסופרים שטיפח והעלה לתודעה יספרו על אודותיו.

 

עוד בפסטיבל:

  • מפגש עם קובי מידן, שיקרא משיריו ומתרגומיו
  • מפגש עם שמעון אדף והעורך שלו פרופ' יגאל שוורץ
  • שיחה עם צרויה שלו
  • מפגש  מיוחד עם המשוררת זוכת פרס ישראל נורית זרחי
  • מדן עומר ועד אהרן שבתאי – המלחמה על הזכות לארוטיקה בשירה
  • מפגש עם משוררי המחאה החברתית סמי שלום שטרית, מיטל נסים, שלומי חתוכה ודורון כהן
  • סמילנסקי, שלו, מגד, צמח, גרינברג ובר-יוסף: מפגש משפחות אצולה ספרותיות
  • מרתון שירה אל תוך הלילה
  • את אירועי הפסטיבל ילוו המוזיקאים המוכשרים מיכה ביטון, ישראל ברייט, הדרה לוין ארדי, אלי מגן, אושי מסלה, איתי פרל, מיקה קרני וחמי רודנר

לתוכנית הפסטיבל המלאה: אתר בית הקונפדרציה

 

"בואו לחבק את תושבי מטולה האמיצים"

אפי בניה, מנכ"ל בית הקונפדרציה ומנהל הפסטיבל: "לכבוד הפסטיבל נארגן אוטובוסים עבור אנשי מטולה המפונים מבתיהם, וכן לכל תושבי הצפון והדרום המפונים, ונזמין אותם להגיע לירושלים וליהנות מאירועי הפסטיבל. בואו לחבק את תושבי מטולה האמיצים, ואת האזרחים המפונים כולם".

 

"השירה תנצח!"

בני ציפר ושירי לב-ארי, המנהלים האמנותיים של הפסטיבל: "לא ויתרנו על הפסטיבל, המתרחש כנגד כל הסיכויים – ובגדול – בירושלים, כשהעיניים נשואות בגעגועים למטולה. ישתתפו בפסטיבל מיטב הכוחות הספרותיים ומגוון גדול של קולות חדשים וישנים בשירה, שמתעוררים וכותבים שירה גם אחרי ה-7 באוקטובר ובעקבותיו, בדגש על הרעיון שאת המסורת הזאת אי-אפשר לנתק".

 

פרטים:

הפסטיבל מתקיים בתמיכת משרד התרבות והספורט, מפעל הפיס לתרבות ואמנות, הקרן לירושלים ועיריית ירושלים.

לתוכנית הפסטיבל המלאה: אתר בית הקונפדרציה

פרטים נוספים: 02-5399360

מחיר: הכניסה ללא תשלום, על בסיס מקום פנוי, למעט המופעים המתקיימים בתיאטרון החאן.

מחיר לאירועים בתיאטרון החאן: 30 שח

לרכישת כרטיסים: אתר בית הקונפדרציה

לאירועי תרבות נוספים: תרבות בירושלים

 

שיתוף

אולי תתעניינו גם ב...

תפריט נגישות