מוזיקה על קירות מערות הפעמון בבית גוברין

"לשון אחת" - חוויה רב-חושית מוזיקלית לאורך מסלול הליכה לילי במערות בית גוברין. מערכת סאונד משוכללת, ארבעה זמרים וזמרות, עבודות וידאו על סלעים ותהודה במערות

חוויה הנעה בין עבר קדום לעתיד בדיוני, דור זליכה לוי במערות הפעמון בבית גוברין. צילום: דור זליחה לוי
חוויה הנעה בין עבר קדום לעתיד בדיוני, דור זליכה לוי במערות הפעמון בבית גוברין. צילום: דור זליחה לוי

בין עבר קדום לעתיד בדיוני, שמעתם פעם מוזיקה בשפה שמית עתיקה בשילוב סופר מודרני של וידאו?  'לשון אחת' היא יצירה של האמן דור זליכה אמן וידאו וסאונד. היצירה נכתבה במיוחד לחלל הייחודי והמהפנט של מערות בית גוברין. היצירה תוצג החל מ-11 למאי 2023.

דור זליכה לוי במערות הפעמון בבית גוברין 4 - צילום: דור זליחה לוי
דור זליכה לוי במערות הפעמון בבית גוברין.  צילום: דור זליחה לוי

שילוב בין חלל שפה ומוזיקה

היצירה המוזיקלית למקהלת זמרים נכתבה על ידי האמן בשפה שמית עתיקה, על קירות הסלע במערות מוקרנות עבודות וידאו שייטמעו במרקם המערות שהן אתר יחודי ונחשבות לפלא אדריכלי קדום. כל אלו יוצרים חוויה אימרסיבית וסוחפת הנעה בין עבר קדום לעתיד בדיוני.

בין מקום לשפת אם

מערות הפעמון בבית גוברין התחילו כקידוחים מנותקים ומרוחקים, התרחבו והפכו לחלל מסועף אחד, כך גם היצירה ׳לשון אחת׳ חוזרת אל  שפת האם של כל השפות השמיות ובדרכה מאחה אותן לשפה מוזיקלית אחת.

מסלול הליכה לילי

חוויה של מסלול הליכה לילי לצד השירה, כאילו שנלקחה מטקס עתיק יומין, בדרך מוצגים ציורים חרוטים באבן וכלי נגינה מאולתר כממצאים ארכיאולוגיים. עבודות הוידאו מציגות את שפתי הזמרים והזמרות בזמן ביצוע היצירה.

דור זליכה לוי במערות הפעמון בבית גוברין 3 - צילום: דור זליכה לוי
פלא אדריכלי קדום אינספור חללים במערות הפעמון בבית גוברין. צילום: דור זליכה לוי

שפה ישנה-חדשה ביצירה

השפה הפרוטו שמית היא שפה עתיקה, עוד לפני ההמצאה של כתב אלפביתי. האמן מניח שהיא הוצגה באפן ציורי, נשען על עבודת מחקר משותפת עם בלשנים, היסטוריונים, ומוזיקאים. דוד זליכה נטל חופש יצירתי, המציא שפה ישנה-חדשה שאינה מבוססת על דיוק היסטורי . ביצירה השתמש דוד באמצעים זמינים מההווה, כמו כלי עבודה חשמליים, מוזיקה אלקטרונית המדגישים את עכשוויות היצירה. זו יצירה חדשה בעלת ערך היסטורי ותרבותי.

אומנות של ביטוי והגייה

היצירה המוזיקלית מבוצעת על ידי מקהלה של ארבעה זמרים וזמרות, הזמרים שייכים לקהילות שונות, קהילות ששרות באחת מן השפות השֵמיות המקומיות. כל אחד ואחת מן המבצעים שומרים על המבטא וההגייה המקוריים של השפה ממנה הוא מגיע.

דור זליכה לוי במערות הפעמון בבית גוברין 2 -פרט מתוך טוטם צילום: נדב פורת חומסקי
טוטם- עצם המייצג סימן במערון בית גוברין. צילום: נדב פורת חומסקי

הקולות שמייצרים את החוויה

היצירה המוזיקלית מושמעת דרך מערכות סאונד הממוקמות במרחק האחת מהשניה, זה בכדי להראות את ההבדלים בין השפות והתרבויות השונות. הקולות מתמזגים לכדי יצירה אחת, יצירה בעלת הרמוניה מורכבת. האמן מנצל את התהודה במערות כדי לייצר חוויה טקסית, חוויה המחברת את הקולות הנפרדים לכדי שפה אחת, ישנה-חדשה.

"ארץ אלף המערות"

גן לאומי בית גוברין-מרשה הוא לב ליבה של "ארץ אלף המערות". הגן מציג פלא אדריכלי קדום – אינספור חללים, מערות טבעיות ומערות שנחצבו בידי אדם ונועדו למגוון רחב של שימושים, החל מגידול יונים, איחסון ומגורים וגם לקבורה .  'גן לאומי בית גוברין– מערות מרשה' מופיע ברשימה העולמית של האתרים הנבחרים והחשובים ביותר בעולם, האתר משמש כגשר בין תרבויות עתיקות, האתר הוא מוקד חשוב לשימור המורשת העולמית, נוצר חיבור ייחודי של העבר להווה. מסלול הביקור באתר מזמן חוויה יוצאת דופן, סוג של הצצה אל ערכי טבע, נוף  ומורשת האדם לאורך התקופות.

 

האמן: דור זליכה לוי

איפה: מערות הפעמון בית גוברין

מתי: החל מיום חמישי 11.5.23 עד 11.11.23

שעות פתיחה: יום חמישי ומוצאי שבת בין השעות :  19:00-21:00

להזמנת כרטיסים : www.parks.org.il

 

 

שיתוף

אולי תתעניינו גם ב...

תפריט נגישות