חווית ואן גוך, צייר 'משוגע' בכל המובנים. אמן עם מתת אל, ב- EXPO תל אביב.תערוכת 'סיפורו של ואן גוך' מוצגת בימים אלו על פני חללים שנוגעים בחייו ובגאונות של האמן.
במסגרת הסיור בתערוכה אפשר לפגוש צדדים של האמן המפורסם שלא ידענו עליהם. בואו נצא למסע של האטרציה בתל אביב.
מהכניסה למתחם עם דמותו המתחלפת של ואן גוך דרך סיפורי היצירות שאין אחד מאיתנו שלא פגש בחייו, דרך החלל הענק שמחכה לכם עם וידאו ארט מדהים שמוקרן על הקירות, התקרה והרצפה, והיחודיות שלנו בתערוכה בישראל: מייצג מרהיב של visual arts 3D פרי יצירתו של טומי כהן שנוצר בהשראתו של האמן Refik Anadol.
ההשפעות על ואן גוך מהאומנות היפנית בתערכת ה EXPO
וינסנט ואן גוך הושפע עמוקות מהאמנות והתרבות היפנית, שהייתה לה השפעה משמעותית על סגנונו האמנותי ותפיסת האמנות שלו. כך באה לידי ביטוי ההשפעה היפנית בעבודתו:
הדפסי Ukiyo-e:
ואן גוך הוצג לאמנות היפנית באמצעות הדפסי אוקיו-אי, (לקוראים שלא מכירים מה זה: ז'אנר אמנות יפנית ששגשג בתקופת אדו (המאות ה-17 עד ה-19). "תמונות של העולם הצף", שמשקף את המיקוד של יצירות האמנות הללו בסצנות של חיי היומיום, הבידור והפנאי במרכזים עירוניים כמו אדו של אז שהיא טוקיו של היום וקיוטו.
שהפכו פופולריים יותר ויותר באירופה במהלך סוף המאה ה-19. הוא אסף וחקר בשקיקה את ההדפסים הללו, והתפעל מהקומפוזיציות הנועזות שלהם, השימוש בצבע ונקודת המבט הפחוסה שלהם.
השפעה על הקופוזיציה של ואן גוך:
ההדפסים היפניים הציגו לרוב קומפוזיציות א-סימטריות ונקודות מבט לא שגרתיות, שאתגרו את מוסכמות הייצוג המערביות. ואן גוך שילב את טכניקות הקומפוזיציה הללו בעבודתו שלו, והתנסה בקומפוזיציות דינמיות ובנקודות מבט לא שגרתיות.
שימוש בצבע ובקו – אולי ואן גוך היה עייור צבעים?
ואן גוך נמשך במיוחד לצבעים התוססים ולקווי ההבעה המצויים בהדפסים יפניים. הוא העריץ את כלכלת הקו ואת כוח הביטוי של צורות פשוטות, שאותן ביקש לחקות בציוריו שלו. ניתן לראות את השימוש של ואן גוך במשיכות מכחול מודגשות וקצביות כתגובה לקווים הקליגרפיים המצויים באמנות היפנית.
נושאים וסצינות של ואן גוך בהשפכת האומנות היפנית:
הטעם של תה פרחים יפני, במכתב לתיאו אחיו הצעיר של וינסנט בשנת 1888, כתב ואן גוך: "אני מקנא ביפנים על הבהירות הגדולה שיש לכל מרכיב בעבודתם. אין שום דבר משעמם באמנות שלהם,ונראה שהכל נעשה בצורה יסודית. שֶׁלָהֶם העבודה היא פשוטה כמו אוויר לנשימה, הם יוצרים דמויות במספר משיחות בטוחות, באותה קלות כמו לסגור כפתור."
האמנות היפנית תיארה לעתים קרובות סצנות של חיי היומיום, נופים וטבע, שהדהדו את העניין של ואן גוך עצמו בתיאור העולם הסובב אותו. הוא קיבל השראה ממוטיבים יפניים כמו פריחת דובדבן, גשרים וגנים, תוך שהוא משלב אלמנטים אלה בקומפוזיציות שלו.
השפעה של טכניקה – משיכות קצרות :
חקר האמנות היפנית של ואן גוך השפיע על הטכניקה והגישה שלו לציור. הוא החל להשתמש במשיכות מכחול קצרות יותר ואקספרסיביות יותר והתנסה בדרכים חדשות להנחת צבע על הבד. השימוש שלו בצבעים נועזים ובקומפוזיציות דינמיות משקף את השפעת האמנות היפנית על סגנונו המתפתח.
ג'פוניזם ביצירותיו של ואן גוך:
ואן גוך היה חלק מתופעה תרבותית גדולה יותר הידועה בשם Japonisme, שבה אמנים ואנשי רוח מערביים נשבו באמנות ובתרבות היפנית. לקסם הזה מיפן הייתה השפעה עמוקה על התפתחות האמנות המערבית, והשפיעה על אמנים כמו קלוד מונה, אדגר דגה והנרי דה טולוז-לוטרק, כמו גם ואן גוך.
בסך הכל, ההשפעה היפנית מילאה תפקיד מכריע בעיצוב החזון האמנותי של ואן גוך, ותרמה לסגנון הייחודי ולעוצמה הרגשית של ציוריו. העיסוק שלו באמנות יפנית משקף את פתיחותו לרעיונות חדשים ואת רצונו לפרוץ את גבולות הביטוי האמנותי.
סיפורו של ציור – 'לילה כוכבים' של וינסנט ואן גוך ב EXPO
'לילה כוכבים' הוא אחד מציוריו המפורסמים והאהובים של וינסנט ואן גוך, והוא נושא עמו סיפור מרתק על חייו והשראתו של האמן.
וינסנט ואן גוך צייר את "ליל כוכבים" ביוני 1889 בזמן שהיה חולה בבית החולים סן-פול-דה-מאוזול בסן-רמי-דה-פרובנס, צרפת. זה היה בתקופה סוערת במיוחד בחייו של ואן גוך, כאשר הוא נאבק במחלות נפש וחוסר יציבות רגשית. למרות האתגרים שלו, הוא מצא נחמה והשראה ביופיו של עולם הטבע, ו"ליל כוכבים" הוא עדות לחיבור העמוק שלו עם הטבע ולרצונו ללכוד את מהותו על קנבס.
ניגודים של תחושות – הגאונות של ואן גוך
הציור מתאר את הנוף מחלונו של ואן גוך בבית המקלט, משקיף על הנוף בלילה. העננים המתערבלים, הכוכבים התוססים והסהר יוצרים תחושה של תנועה ואנרגיה, בעוד שהכפר השליו למטה מספק תחושה של קרקע ויציבות. הניגוד בין הרוגע של הכפר לשמים הדינמיים שמעל משקף את המהומה הפנימית של ואן גוך עצמו ואת הכמיהה לשלום.
השערות של מומחים על הסימליות שביצירה
כמה היסטוריונים של אמנות העלו השערות לגבי המשמעות הסמלית מאחורי "ליל כוכבים", והציעו שהוא מייצג את אמונותיו הרוחניות של ואן גוך או את מחשבותיו על מהות הקיום. עם זאת, ואן גוך עצמו לא סיפק הרבה תובנות לגבי המשמעות הספציפית של הציור, והעדיף לתת לצופים לפרש אותו בעצמם.
למרות חוסר ההכרה הראשונית שלו, "ליל כוכבים" הפכה מאז לאחת מיצירות האמנות האיקוניות ביותר בהיסטוריה, שנחגגה בזכות יופיה, הרגש והביטוי העמוק של החוויה האנושית. הוא ממשיך לרתק קהלים ברחבי העולם ונשאר סמל רב עוצמה למורשת המתמשכת של ואן גוך כאמן.
האמן היקר ביותר בעולם?
ציוריו של וינסנט ואן גוך הם בין כמה מיצירות האמנות היקרות והמבוקשות ביותר בעולם. המחירים של ציוריו משתנים מאוד בהתאם לגורמים כמו היצירה הספציפית, מצבה, מקורה ומצב שוק האמנות הנוכחי. להלן מספר דוגמאות למחירים ששולמו עבור חלק מהציורים של ואן גוך:
"דיוקן ד"ר גאצ'ט" (1890):
בשנת 1990, הדיוקן הזה נמכר במכירה פומבית תמורת שיא של 82.5 מיליון דולר (152.5 מיליון דולר מותאם לאינפלציה), מה שהפך אותו לציור היקר ביותר שנמכר אי פעם באותה תקופה.
"אירוסים" (1889):
עוד מיצירותיו של ואן גוך, "איריסים", נמכרה ב-53.9 מיליון דולר ב-1987 (109 מיליון דולר מותאם לאינפלציה), וקבעה שיא של הציור היקר ביותר שנמכר במכירה פומבית באותה תקופה.
סדרת "חמניות" (1888-1889):
סדרת ציורי החמניות של ואן גוך זוכה להערכה רבה בקרב אספנים. ב-1987, אחד מציורי "חמניות" נמכר ב-39.9 מיליון דולר (80.6 מיליון דולר מותאם לאינפלציה).
"אגרטל עם חמש עשרה חמניות" (1888):
ציור זה, חלק מסדרת החמניות של ואן גוך, נמכר ב-39.7 מיליון דולר ב-1987 (80.3 מיליון דולר מותאם לאינפלציה).
"L'Allée des Alyscamps" (1888):
ציור זה, המתאר סצנה בארל, צרפת, נמכר ב-66.3 מיליון דולר ב-2015.
חשוב לציין שהמחירים הללו מבוססים על רישומי מכירות פומביות היסטוריים ועשויים שלא לשקף את שווי השוק הנוכחי של הציורים של ואן גוך. בנוסף, חלק מיצירותיו של ואן גוך מוחזקות באוספים של המוזיאון ואינן זמינות למכירה בשוק הפתוח. בסך הכל, המחירים של ציוריו של ואן גוך משקפים את הפופולריות והמשמעות המתמשכת שלהם בעולם האמנות.
על תפיסת האומנות של ואן גוך כפי שהיא פורצת מכל יצירה ב- EXPO
תפיסת האמנות של וינסנט ואן גוך התפתחה באופן משמעותי לאורך חייו, ומשקפת את מאבקיו האישיים, השפעותיו האמנותיות והאמונות הפילוסופיות שלו. הנה סקירה כללית של היבטים מרכזיים בהתפתחות האמנותית שלו:
השפעות מוקדמות:
ואן גוך הושפע עמוקות מאמנות זמנו, כולל אימפרסיוניזם ופוסט אימפרסיוניזם. הוא העריץ את יצירותיהם של אמנים כמו קלוד מונה, קמיל פיסארו ופול גוגן. השימוש שלהם בצבע, באור ובעבודת מכחול השפיע רבות על סגנונו האמנותי.
סמליות ורוחניות:
ואן גוך הושפע גם מסימבוליזם ומרעיונות רוחניים. הוא ביקש להחדיר לציוריו משמעויות ורגשות עמוקים יותר, ולעתים קרובות השתמש בסמלים כדי לבטא את המהומה הפנימית שלו ואת אמונותיו הרוחניות. העניין שלו ברוחניות הוביל אותו לחקור נושאים של חיים, מוות ומצב האדם באמנותו.
צבע וביטוי:
השימוש של ואן גוך בצבע היה מהפכני לתקופתו. הוא התנסה בגוונים מרהיבים ובעבודת מכחול נועזת כדי להעביר את רגשותיו ותפיסותיו לגבי העולם. הוא האמין שלצבע יש כוח לעורר רגשות וליצור תחושה של אווירה בציוריו.
הטבע והרגיל:
ואן גוך מצא השראה בעולם הטבע ובחיי היומיום. הוא צייר לעתים קרובות סצנות של חיים כפריים, נופים וטבע דומם, ומצא יופי ברגיל והארצי. יכולתו לתפוס את מהות נושאיו באמפתיה וברגישות מייחדת אותו כאמן בעל חזון.
ביטוי רגשי:
האמנות של ואן גוך היא אישית ואקספרסיבית עמוקה, המשקפת את המאבקים הפנימיים שלו עם מחלות נפש וחרדה קיומית. הוא השתמש באמנות כאמצעי לקתרזיס, שופך את רגשותיו על הבד ומתעמת עם השדים שלו באמצעות עבודתו. ציוריו מאופיינים לרוב בעוצמתם הגולמית וביושרם הרגשי.
מורשתו של ואן גוך:
למרות התמודדות עם דחייה ומצוקות במהלך חייו, לאמנותו של ואן גוך הייתה השפעה עמוקה ומתמשכת על עולם האמנות. סגנונו הייחודי והניסויים הנועזים שלו סללו את הדרך לדורות הבאים של אמנים, מהווים השראה לתנועות כמו אקספרסיוניזם ופאוביזם. כיום, הוא נחגג כאחד האמנים הגדולים בכל הזמנים, נערץ בזכות החדשנות, התשוקה והאנושיות שלו.
פרטים:
מה: סיפורו של ואן גוך – התערוכה החדשה
איפה: ביתן 2 EXPO תל אביב, כניסה לחניון משער 7 (רחוב אייזיק רמבה)
מחיר:
- מכירה מוקדמת: ₪139.
- כרטיס משפחתי ל-3 אנשים: לאדם ₪103.00
- כרטיס משפחתי ל-4 אנשים: לאדם ₪102.25
- כרטיס כניסה מגיל 3 ומעלה.
מתי: ימי ושעות פעילות:
ימי רביעי ושבת : 10:00-19:00. (כניסה אחרונה בשעה 17:30).
ימי שישי : 09:00-15:00. (כניסה אחרונה בשעה 13:30).
כרטיסים: אתר טיקטמאסטר | טלפון: 9964*
לינה תל אביב: מלונות בתל אביב – ישראלינג